Bland årets skörd av nya serieböcker på svenska hittar vi två titlar av finlandssvenska serieskapare – dels Edith Hammar, som följer upp sin debut Homo Line med boken Portal, men också Ulla Donner vars senaste verk Den naturliga komedin är något av det bästa som dykt upp på de svenska seriehyllorna de senaste åren.
Det finska förlaget Schildts & Söderströms har gett ut Ulla Donners tidigare verk både på svenska och finska men när det gäller Den naturliga komedin så ges den ut i samarbete med Galago som står för den svenska utgåvan medan Schildts & Söderströms står för den finska, vilket är mycket trevligt eftersom Galago har en stor läsekrets i Sverige och det är på tiden att vi svenskar får upp ögonen när det gäller denna fenomenala serieskapare från Helsingfors.
Donners serieböcker kan beskrivas som en formidabel trestegsraket: Debuten Spleenish (2017), i rödvit färgskala, vilken är en underhållande och delvis självbiografisk betraktelse över att hitta sig själv som konstnär i dagens maxade samhälle; Skiten (2019), i blåvit och lite rosa färgskala, som är en fiktiv förapokalyptisk och cynisk berättelse om reklam, frihet, konsumtion och potatisproteinbaserad korv; till Den naturliga komedin, i fyrfärg (svart, vitt, gult och blått), där Donner når atmosfäriska höjder med en modern och rasande skickligt genomförd allegori över livets skeenden och det ekologiska sammanbrottet med Dante Alighieris Den gudomliga komedin som ramverk.
Här får vi möta björklövet Björk som likt Dantes fiktiva persona ger sig ut på en lång vandring, i det här fallet eftersom han kommit bort från de andra löven som var på väg till den legendomsusade höstfesten. Hans ciceron och vägledare i skogen är inte diktaren Vergilius utan den bittre och lätt alkoholiserade blandsvampen Candy, som sörjer sin älskade Pierre men lovar att föra Björk till en blåsig kulle så han kan återvända till höstfesten. Under resans gång får de möta helvetet på jorden (ett kalhygge), skärselden (en bisarr wellness-sekt) och mycket mer, men framförallt får de stifta bekantskap med den mäktiga och uråldriga skogsanden Gun, som Björk först beskriver som en inkontinent, illaluktande och senil gammal tant, men han blir snart varse att skenet bedrar.
I alla sina böcker visar Donner att hon är en klockren satiriker med underbar fingertoppskänsla när det gäller att ta pulsen på dagens samhälle men i Den naturliga komedin går hon ett steg längre och kommenterar allt från medelklassens självupptagenhet, rovdriften på naturen och väver även in konspirationsteorier, propaganda, krigshotet och flyktingproblematiken. Över hela verket ruvar den frånvarande människan som ett mörkt, cyniskt och illvilligt väsen som för länge sedan glömt bort att den är en del av skapelsen.
Donner kryddar hela berättelsen med rena citat eller parafraser ur Dantes 700-åriga klassiker men visar också att hon själv är en citatmaskin av rang, eller vad sägs om ”Ve mig! Ska jag bli splainad för av en blandsvamp med statementglasögon? Pina lagd till pina!”
Den naturliga komedin tar oss med på en fantastisk, illavarslande men också hoppfull resa från Helvetet till Paradiset. Precis som Dante kommenterade sin samtid så gör Ulla Donner detsamma och hennes mästerverk lockar till många omläsningar och njutningsfulla stunder och den är hittills, utan tvekan, årets bästa svenska seriebok. Rekommenderas av hela mitt seriehjärta!!!
Illustration: Ulla Donner
Förlag: Ordfront Galago
Betyg: 5/5