(Alexander har läst Blake and Mortimer Vol. 28: The Last Swordfish)
Efter ett par veckors paus är jag åter med årets första recension, vilket sammanfaller med att det engelska förlaget Cinebook är framme vid sin senaste del i utgivningen av Edgar P. Jacobs klassiska serie Blake och Mortimer. Detta är vol. 28 i den sammanlagda publikationen som innehåller både Jacobs material vilket ursprungligen kom ut i elva album mellan 1950-1971 samt ett tolfte som aldrig hann släppas innan han dog och som färdigställdes av Bob De Moor 1990. Detta banade sedan vägen för att Jacobs Studios fortsatte med helt nya äventyr från en ny generation manusförfattare och tecknare, som både ville förvalta och utveckla detta seriearv från den fransk-belgiska skolan, och från starten 1996 med del tretton är man nu då framme vid den senaste delen och denna är helt ny från vintern 2021, så den engelska utgivningen är i fas med den franska.
Jag börjar med lite historik: Jacobs, som levde mellan 1904-1987 startade sin karriär inom serier för Hergé Studios under den eran när man tecknade om de tidigare äventyren med Tintin i färg för en enhetlig design, bland dessa finner vi Tintin i Kongo, Tintin i Amerika, Blå Lotus och Kung Ottokars spira. Likaså bidrog han aktivt till de klassiska dubbelalbumen Enhörningens hemlighet/Rackham den rödes skatt samt De sju kristallkulorna/Solens tempel innan han sedan gick vidare med sin egen skapelse.
Här i Sverige publicerades sju av de första elva albumen som kom ut av Carlsen comics mellan 1978-1981. Jag har även hört att svenska förlaget Cobolt ska ge ut den klassiska första eran på nytt, men som läget är nu så är det Cinebooks utgåvor med den klassiska fransk-belgiska albumdesignen som gäller om man då inte vill leta upp Carlsens utgivning på andrahandsmarknaden vill säga. Cobolt har även gett ut följande album från den moderna eran i fina utgåvor: Affären Francis Blake, Det mystiska mötet, Doktor Voronovs Komplott, De fem lordernas ed och Den siste Faraonen (tecknat av Blake och Mortimer-fantasten François Schuiten och just detta album har inte Cinebook gett ut, så det är exklusivt på svenska, om man inte behärskar franska). Längre fram i vår med preliminärt datum i slutet på april kommer även nästa del av Cobolts utgivning vilket blir De trettio silvermyntens förbannelse del 1.
Detta var lite historia för att ge bakgrund kring vad som finns att tillgå både i Sverige och utomlands. Andreas har tidigare recenserat de fem album från Cobolt som jag nämner ovan så vill man leta sig bakåt är man mer än välkommen att göra det.
Den serien som jag nu har i fokus har den engelska titeln The Last Swordfish (Le dernier espadon) och följer då det tema som Jacobs Studios etablerade från dag ett; det vill säga att man bygger vidare på det tidiga seriematerialet. Denna del med manus av Jean Van Hamme (som i eget namn skriver manus till serier såsom Thorgal, Largo Winch och XIII) samt teckningar av Teun Berserik och färgläggning av Peter van Dongen är då en avslutning på den ursprungliga trilogin The Secret of the Swordfish som kom ut mellan 1950-1953 och resultatet är enastående utfört utan några skavanker överhuvudtaget när det kommer till manus och bild. Det är denna sömnlösa växelverkan mellan då och nu som denna studio har gjort till en egen konstart.
Illustration: Teun Berserik
Färgläggning: Peter van Dongen
Förlag: Cinebook
Betyg: 5/5