Privatdetektiven John Blacksad är tillbaka i hemstaden New York City och hamnar mitt i en osmaklig korruptionshärva. Kenneth Clarke, ordförande för T-banearbetarnas fackförbund (i folkmun kallat ”Mullvadarna”) är inte bara bekymrad över stadens mäktige byggmästare Solomons storslagna motorvägsprojekt som innebär en avveckling av kollektivtrafiken…han fruktar också för sitt liv. Vesselmaffian har redan kontroll över hamnarbetar- och transportfacken och han är smärtsamt medveten om att de lejt en yrkesmördare för att röja honom ur vägen. Blacksad accepterar uppdraget att skydda förbundsordföranden och stoppa maffians infiltration men upptäcker snart att det finns mer än en hund begraven i den här härvan. Kenneth har en hållhake på Solomon och byggmästaren tänker inte sky några medel för att uppnå sina planer och när snaran dras åt går ingen säker…inklusive Blacksads nära och kära.
2013 publicerades det femte albumet i Juan Díaz Canalez och Juanjo Guarnidos förträffliga antropomorfa noir-serie Blacksad och efter lång väntan är det äntligen dags för det sjätte albumet som gavs ut på svenska av Cobolt samtidigt som originalutgåvan på det franska förlaget Dargaud. Till skillnad mot övriga album som alla var fristående berättelser är När det faller första delen av två och jag hoppas verkligen att väntan på fortsättningen blir kort för det här är så bra.
Canalez och Guarnido är i sedvanlig toppform med en intrigrik handling som skickligt skildrar de olika samhällsskikten i 1950-talets New York City – från de finaste salongerna till trashankarna på samhällets botten. Det är också trevligt att Blacksads följeslagare, reportern Weekly, får minst lika mycket sidutrymme som seriens huvudperson där han brottas med sina lojaliteter gentemot hans kärleksintresse, skribenten och arbetarklasstjejen Rachel, och chansen att göra ett stort scoop genom att rapportera om Solomons motorvägsprojekt som verkligen inte uppskattas av alla invånare i storstaden. ”Om du inte genomskådar vad som döljer sig bakom masken, blir du aldrig en riktig journalist”, konstaterar Rachel skarpt och att hon har rätt inser Weekly…kanske för sent.
Mycket av handlingen kretsar också kring teaterfestivalen Shakespeare in the Park, där en av ensemblens medlemmar är just Rachel, och precis som i verklighetens New York City så motarbetas denna populära tillställning av staden på grund av åverkan på Central Parks fina gräsmattor. Efter en rättegångstvist byggdes det till slut 1961 en amfiteater i parken som används än i dag till stor glädje för stadens alla teaterentusiaster och jag gillar verkligen hur detta drama i ett drama vävs in i berättelsen.
Sedan kan man inte komma runt det faktum att Guarnido är en makalöst skicklig tecknare, både när det gäller ljus, färger, miljöer och dylikt, men framförallt hur han hittar rätt djur för rätt karaktär. Gränsen mellan djur och människa suddas ut eller snarare smälts samman till en unik gestaltning av en värld befolkad av mänskliga djur som jag aldrig kan få nog av. Alltifrån byggmästaren Solomon (en falk som inte är rädd för höjder), mördaren Logan (som påpassligt nog är en järv) till What’s News nya chefredaktör (ett vresigt piggsvin), Solomons chaufför Olaf (en rakryggad grand danois med buttert stenansikte) eller den bastanta och omutliga sjuksköterskan på Bellevuesjukhusets järnlungeavdelning som är en ko.
Illustration: Juanjo Guarnido
Förlag: Cobolt
Betyg: 4+/5
Recensionen verkar ha blivit ”klippt”, inget betyg visades?
Tack för upplysningen. Åtgärdar.