Svenska serieakademin och Seriefrämjandet delade ut sina priser under fredagen respektive lördagen på Bokmässan i Göteborg. Seriefrämjandets pris Urhunden finns i två kategorier: årets bästa originalsvenska seriebok och årets bästa till svenska översatta seriebok och sedan har vi specialpriset Unghunden för främjande av barn- och ungdomsserier i Sverige.
Åsa Grennvall prisbelönades återigen i den första kategorin (hon fick sin första Urhunden 2003 för sitt album Sjunde våningen) för Jag håller tiden (Syster förlag, som hon startade med kollegan Sofia Olsson 2014 och som de driver tillsammans med Björn Schagerström och Samuel Svensson) en stark självbiografisk berättelse som handlar om hennes komplicerade förhållande till sin far.
Juryns motivering löd: ”Åsa Grennvalls Jag håller tiden är en nattsvart berättelse om en dysfunktionell familj och en dotters eviga sökande efter pappans godkännande. Grennvall kontrasterar effektfullt denna ångestladdade tematik genom att visa på den kärlek och lycka hon funnit med sin man och sina barn, och hela berättelsen blir en slags exorcism från det emotionella grepp som hennes föräldrar har haft över henne. En imponerande serieroman som både skakar om och inger hopp.”
2016 års bästa till svenska översatta seriebok går till Egendomen (Placebo Press) av Rutu Modan (i översättning av Sara Årestedt och Natalie Lantz) som handlar om en ung israeliska och hennes farmor som reser till Warszawa för att göra anspråk på en tidigare egendom som tillhört familjen innan Andra världskriget. Under resan visar det sig att farmodern har sina egna skäl för resan, och gamla familjehemligheter kommer fram.
Juryns motivering löd: ”Rutu Modan visar i Egendomen sin storhet som serieberättare. I en historia om en familjehemlighet vävs en större berättelse in, en som rör sig mellan Israel och Polen och där Europas mörka historia påverkar livet för alla karaktärer i boken. Modan tecknar en vindlande, tragisk och humoristisk berättelse som lyser av levande personporträtt och en fenomenal färgbehandling.”
Unghunden tilldelades Fabian Göranson och Josefin Svenske för sin satsning på serieutgivning på förlaget Rabén & Sjögren sedan 2015 och som nu resulterat i över 20-talet serieböcker för barn och ungdom.
Juryns motivering löd: ”Josefin Svenske och Fabian Göranson satsning på en yngre publik har inneburit en ny vår för barn- och ungdomsserier i Sverige. Arbetet började med utgivning på Kolik förlag och har sedan fortsatt och expanderat i samarbete med Rabén & Sjögren. Serier för den viktiga åldersgruppen mellan 6 och 12 år är tack vare Göranson och Svenskes insatser inte längre satta på undantag. Istället finns nu ett gediget och växande utbud att tillgå för barn i åldrarna när läslusten är som störst.”
Svenska serieakademins priser består av den internationella Adamsonstatyetten samt den svenska som delas ut till två olika serieskapare. Vidare delar serieakademin även ut två förtjänstdiplom för särskilda insatser för den svenska seriekonsten.
Den norske serieskaparen Steffen Kverneland (Munch) vann i den första kategorin och den svenska Adamsonstatyetten tilldelades Gert Lozell som bland annat tecknat 91:an sedan 1987.
De två tjänstediplomen tilldelades Åsa Warnqvist, tidigare ordförande i NAFS(k) (Nationella Ankistförbundet i Sverige (Kvack), uttalas ”naffs-kå”), Fil. dr. i Litteratur, recensent i bl. a. Svenska Dagbladet och knuten till Svenska barnboksinstitutet, samt Andreas Eriksson som bl. a. varit redaktör på Fantomen, textat och översatt serier och även driver förlaget Ades Media som bl. a. ger ut Dylan Dog på svenska.
Stort grattis till alla vinnare önskar Shazam och tills nästa år hoppas jag på att få se Vei – bok 1 (Kartago förlag) av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson, Martilo och helgonet (Sanatorium förlag) av Fabian Göranson samt Kaninhålet (Syster förlag) av Berit Viklund bland de nominerade till en Urhunden då de är de bästa svenska serieböckerna jag läst i år.