Fangirl Laura Wilson, a.k.a. Persephone, har mirakulöst undgått döden och är ute efter hämnd på Pantheons väktare, den lömska gudinnan Ananke. Tillsammans med Baphomet tänker Persephone befria The Morrigan och Minerva från Valhalla men Ananke kommer att göra allt i hennes makt för att stoppa hennes planer. Ananke har redan dödat tre gudar och den nyblivna tonåringen Minerva är tänkt att bli den fjärde i en ritual för att stoppa det stora mörkret som hotar.
Fjärde volymen av The Wicked + The Divine (samlar WicDiv #18-22) med titeln ”Rising Action” gör verkligen skäl för sitt namn och varje del av den här berättelsen om gudar som reinkarneras i tolv unga människor har haft sin alldeles egna speciella röst. Första volymen, The Faust Act, handlade om Laura Wilsons möte med Lucifer och deras gemensamma längtan efter något mer. Temat för Fandemonium var sorg och om att gå vidare. Tredje volymen, Commercial Suicide, var ett experiment med flera olika tecknare om vad som händer bakom ridån med flera av seriens karaktärer. I fjärde volymen är allt fixat och klart för en uppgörelse mellan Lauras respektive Anankes följare och är en tvättäkta superhjältefight i härlig muskvideostil med asgrymma neonfärger av Matt Wilson och ackompanjerat av ett ohörbart soundtrack. Det pretentiösa tonlägget förvandlas till klassisk superhjältedialog (Woden upptäcker till och med själv att han levererar en superskurkmonolog) och lägg därtill en rad avslöjanden (Lauras återkomst, Baphomets oskuld när det gäller mordet på Inanna och Anankes övergripande plan), feta actionscener och inte så lite humor och vi har en arc som påminner en hel del om Killen och McKelvies lyckade run med Young Avengers.
Alla volymer av WicDiv är mycket läsvärda på sitt alldeles egna sätt och tillsammans bildar de en skön helhet där Killen och co aldrig är nöjda med vad de skapat utan hela tiden blickar framåt, något som karaktäriserar allt de skapat tillsammans sedan första volymen av Phonogram. Att återbörda Laura till serien, efter att så dramatiskt tagit henne av daga i avslutningen på volym två, kan tyckas som ett billigt trick men hon är själva seriens essens och utan henne så hade inte serien varit densamma. Att Ananke och Woden lägger ner så mycket besvär när det gäller att planera Minervas avrättning i en gigantisk futuristisk offermaskin kan tyckas långsökt och överarbetat med tanke på att Ananke tidigare bara behövt knäppa med fingrarna för att få samma önskade effekt men det fjärde mordet är nödvändigt och viktigt och inget får gå fel i den rituella processen.
Efter avslutningen på fjärde volymen kan vad som helst hända och det ska verkligen bli spännande att se vart serien tar vägen när WicDiv #23 dyker upp i november. Innan dess får vi också en härlig one-shot, The Wicked + The Divine 1831 (tecknad av Stephanie Hans) vilket för tankarna till Mary Shelleys beskrivning (i förordet till 1831 års utgåva av Frankenstein) av de stormiga dagarna sommaren 1816 som hon, blivande maken Percy, Lord Byron och John Polidori tillbringade i Villa Diodati vid Genèvesjön. Dessa stormiga dagar skapades två av skräcklitteraturens klassiker: Mary Shelleys Frankenstein och den första moderna vampyrberättelsen, The Vampyre, av John Polidori. Denna mystiska skaparglöd och det faktum att alla dessa författare dog en tidig död passar utmärkt in i WicDiv:s egen mytologi så passa på att skaffa den, för den kommer inte att komma ut i trade förrän alla planerade one-shots är utgivna.
Illustration: Jamie Mckelvie
Färgläggning: Matthew Wilson
Förlag: Image Comics
Betyg: 4/5
Väldigt bra serie, läser i lösnummer men tpb utgåvorna (och hc) är väldigt fina.