Watchmen är en av de verkliga amerikanska serieklassikerna. Alan Moores och Dave Gibbons serie är inflytelserik som få. Häromåret kom filmatiseringen och även om, efter vad jag förstått, den inte blev en sådan succé som man hoppats på så toppade ändå Watchmen listan över mest sålda seriealbum många månader i sträck. Kanske är det en faktor, att DCs ledning bytts ut är säkert en faktor. Förutom att göra pengar alltså. Efter år av spekulationer som intensifierats under hösten utan att egentligen alltför mycket av värde läckt ut så släppte DC idag nyheten om att det blir en rad prequels till Watchmen under samlingsnamnet Before Watchmen. Alan Moore gillar det inte medan Dave Gibbons har gett sin välsignelse. Titlar nedan med manusförfattare följd av tecknare.
- Rorschach (4 nummer) – Brian Azzarello & Lee Bermejo
- Minutemen (6 nummer) – Darwyn Cooke
- Comedian (6 nummer) – Brian Azzarello & J.G. Jones
- Dr. Manhattan (4 nummer) – J. Michael Straczynski & Adam Hughes
- Nite Owl (4 nummer) – J. Michael Straczynski & Andy och Joe Kubert
- Ozymandias (6 nummer) – Len Wein & Jae Lee
- Silk Spectre (4 nummer) – Darwyn Cooke & Amanda Conner
Ett nummer kommer att släppas varje vecka och kommer även att innehålla två sidor Curse of the Crimson Corsair av Len Wein & John Higgins. Det kommer också att släppas en one-shot i form Before Watchmen: Epilogue med olika manusförfattare och tecknare. På Robot 6 finns alla omslag och lite kommentarer från de involverade. The Beat har ett flertal länkar till de inblandade om projektet. Personligen är jag inte så brydd då Watchmen iofs är en bra serie men definitivt inte en av mina favoritserier. Men jag antar att både övrig redaktion och en del av er läsare har åsikter. Så tyck till!
Noooooooooooooo!
Men det är ju Brian Azzarello och Darwyn Cooke… *återfår förståndet* Nooooooooooooooo!
Hur kan så många tallangfulla kreatörer ha så dåligt omdöme? Det här är obegripligt. Watchmen är en av mina största läsupplevelser någonsin, men jag har aldrig känt behovet av en uppföljare/prequel.
Meh.
Kan ju hoppas det blir bra, men har väldigt svårt att se att det tillför något alls. Karaktärerna i sig är i min mening inte särskilt intressanta utan Moores story. Egna titlar för t ex Nite Olw och Silk Spectre låter trist. Känns även rätt uppenbart att det främst handlar om att profitera på en tidigare succe. Jag kanske testar något nummer bara för att se vad det blir.
Förutom JMS så är det onekligen ett gäng talangfulla kreatörer. Men… Noooooooooooooo!
Min främsta invändning mot detta är hur det indikerar DCs glidning tillbaka mot en företagskultur där serieskaparna bara är lönsamma tjänstehjon, i den mån man någonsin lyckats göra sig fri från den inställningen. Alan Moore skrev en av de serier som skänkt förlaget störst erkännande. Ändå går man styvnackat emot hans uttryckliga önskan att inte göra fler serier med figurerna som han och Dave Gibbons skapat. Det känns bara lumpet, ungefär som om man på Moulinsart plötsligt skulle säga ”Skit i Hergé. Han är ju död. Nu är det dags för en officiell vuxenversion av Tintin där han äntligen får en flickvän och börjar kröka. Kommer sälja jättebra.”
Nu krökas det ju redan i Tintin.
Ingen varken tvingas rita eller läsa nya Watchmen och Moore visste väl hur kontraktet var utformat? Det känns som en storm i ett vattenglas, men jag kanske saknar fakta om kontraktet och annat.
@ TF: Ja det krökas i albumen, men inte av Tintin. Tog det som exempel på den slöhet som brukar gälla när mindre talangfulla typer ger sig på vuxenparodier.
Storm i ett vattenglas kan man tycka, men det här sättet att behandla människor som dragit in gigantiska summor till DC är bara penibelt och är en del av en strörre policy. Läs exempelvis Paul Gravetts diskussion kring hur företaget fortfarande processar mot Jerry Siegel och Joe Shusters efterlevande. Relevant textparti kommer en bit ner i artikeln:
http://www.paulgravett.com/index.php/articles/article/grant_morrison/)
Nej, ingen kommer att tvingas köpa eller läsa de här tidningarna.
I seriebranschen är tillgången helt och hållet beroende på efterfrågan. Inte heller blev det obligatoriskt att titta på de datorkolorerade versioner av svartvita filmklassiker som var i ropet ett tag i början av 90-talet. Likväl kan man ha rätt starka känslor kring hur man hanterar kulturarvet och de människor som skapade det.
Kort angående kontraktet runt ”Watchmen”. När serien gavs ut var det utformat så att rättigheterna skulle gå tillbaka till upphovsmännen så fort serierna gått ur tryck. Det är svårt att tänka sig nu när allt samlas i album, men det hörde till ovanligheterna på 80-talet. ”Watchmen” har det av förklarliga skäl alltid kommit nya upplagor av.
Det är ju synd för Moore att han missbedömde kontraktet. Men jag tror inte att en ny Watchmen-serie tar ifrån honom något eller svärtar ner honom. Och den gamla serien finns ju kvar. Om DC däremot går in och ändrar i orginalet och påstår att Moore står för det, då är det en annan sak.
”Ändå går man styvnackat emot hans uttryckliga önskan att inte göra fler serier med figurerna som han och Dave Gibbons skapat. Det känns bara lumpet, ungefär som om man på Moulinsart plötsligt skulle säga ”Skit i Hergé. Han är ju död. Nu är det dags för en officiell vuxenversion av Tintin där han äntligen får en flickvän och börjar kröka. Kommer sälja jättebra.””
Men Alan Moore har ju gjort en mängd berättelser baserat på andras karaktärer.
Wilhelmina Murray (Dracula), Allan Quatermain (H. Rider Haggards äventyrsböcker), Mister Hyde, Kapten Nemo, den Osynlige Mannen och Professor Moriarty är lånade karaktärer i ”League of Ordinary Gentlemen”.
Jag undrar hur glada Lewis Carroll, J.M. Barrie och L. Frank Baum hade varit om de hade läst Lost Girls där Dorothy, Wendy och Alice huserar.
Även Watchmen var ju från början en spin off på karaktärer från Charlton Comics, men ändrades sedan till egna karaktärer (men påminner en hel del om originalen).
Jag älskar Moores Watchmen, men att han prompt satte sig emot denna prequal tycker jag är rent hyckleri.
”The League of Extraordinary Gentlemen” heter det såklart! 🙂