(OBS! Spoilers för den som har en del Hellboyläsning framför sig.)
Att den viktorianske ockulte detektiven Sir Edward Grey trots tuff konkurrens är en av Mike Mignolas mest intressanta skapelser håller de flesta fansen med om. Hur Grey gick från att vara en av drottning Viktorias agenter till en dolsk figur som dyker upp i kåpa och mask jämte alvernas konung och andra mytologiska storheter är ett av de stora mysterierna i Hellboyserierna. Mycket tyder på att Mignola har många historier på lager för denne fascinerande figur.
Den första miniserien Witchfinder: In the Service of Angels ägde rum i ett dimmigt London 1879. Greys andra äventyr tar oss till ett än mer mytiskt landskap, vilda västern. Närmare bestämt Utah 1880, dit vår hjälte har tagit sig i jakt på en viss Lord Glaren. Han hinner knappt kliva av diligensen innan mystiken börjar tätna. I den utbrända kyrkan hittar han ockulta symboler inristade i golvet och lokalbefolkningen är så illa stämd mot främlingar att Grey inte hinner betala för sin drink innan skottlossning utbryter på saloonen.
Nog märker man att det kliat i fingrarna på manusförfattarna Mignola och John Arcudi (läs hans underhållande text om skrivarmödor här!) att få leka med westernkonventionerna. Första numret lägger grunden för vad jag hoppas kommer att bli ett monumentalt bidrag till weird westernkanon. Tecknar gör ingen mindre än John Severin, en veteran inte minst i vilda västerngenren. Denne serielegend har tecknat professionellt sedan han var i tioårsåldern då han sålde sina första illustrationer till The Hobo News, en amerikansk föregångare till publikationer som The Big Issue, Situation Stockholm och De hemlösas tidning. Sedan karriären kommit igång på allvar under sent fyrtiotal har han tecknat krigsserier för legendariska EC Comics, varit med och grundat Mad, illustrerat The Rawhide Kid, The Incredible Hulk, Conan The Barbarian, King Kull (tillsammans med systern Marie Severin), The Punisher, B.P.R.D. – ja listan kan bli nästan hur lång som helst. Vid 89 år fyllda ritar han fortfarande som en gud. Med sepiatonerna färgläggaren Dave Stewart förlänat vissa av scenerna känns det emellanåt som om man tittade på gamla foton. Sidornas upplägg med stora rutor för tankarna till Cinemascope, det bildformat som mer än något annat är förknippat med de stora västernfilmerna. Sista sidans cliffhangerbild fick mig att bokstavligt tappa hakan när jag vände blad! Så för min del kan nummer två inte anlända i affärerna snabbt nog.
Manus: Mike Mignola, John Arcudi
Teckningar: John Severin
Färgläggning: Dave Stewart
Förlag: Dark Horse
Betyg: 4/5