Ed Brubakers och Sean Phillips Criminal har hyllats lite överallt och hårdkokta kriminalserier finns det inget överflöd av. Sedan ett tag finns de tre första tradesen samlade i en inbunden utgåva. De tre historierna som nu samlats är betitlade Coward, Lawless och The Dead and the Dying. Huvudpersonerna är olika men historierna hänger ihop, en biperson i en är huvudperson i nästa osv. Coward handlar om Leo som är ett skickligt krimmo men också en fegis. Han övertalas mot bättre vetande att organisera en stöt tillsammans med en korrupt snut och drar med sig lite bekanta. Det hela barkar givetvis åt h-e. Lawless handlar om en ärrad arméveteran, Tracy Lawless, som återvänder till hemstaden för att ta reda på varför och vem som dödade hans yngre bror och nästlar sig in i broderns gamla gäng. På vägen hem mördar han dock en snubbe vilket får konsekvenser längre fram. The Dead and the Dying utspelar sig ett trettiotal år innan de andra och berättar om den unga Dannica som utnyttjas och återvänder för att hämnas men allt går inte som hon tänkt sig och händelseförloppet som satts igång får stora konsekvenser inte bara för henne.
Så vad finns då att säga om Criminal. En hel del. För det är en suverän kriminalserie. Criminal känns äkta, Brubaker lyckas få både karaktärer och miljöer att kännas just så. Det är dessutom spännande och man sugs in i historierna. Huvudpersonerna står ofta inför svåra val där utgången av de olika valen står rätt klar men ändå kastar de sig rakt in i det och man köper att de agerar så. För gemensamt för huvudpersonerna är att de som alla vill kontrollera utgången men till slut inte kan de inte kontrollera något utan dinglar som marionetter. Sean Phillips teckningar bidrar till känslan av en skitig och kall värld där valmöjligheterna är få och värdelösa. Happy Ending finns inte på kartan. Brubaker skriver om att han ville fånga känslan hos riktigt bra kriminalfilmer och det lyckas han väl med. Vilken som helst av historierna skulle hålla bra för en film.
Den bästa delen är The Dead and the Dying som berättar om samma händelse och hur den påverkar olika personer. Det som händer i denna har sedan följder som förklarar en del av Coward och framförallt Lawless. Den är grisigare än de andra och personerna trasigare. Slutscenen med Teeg Lawless där han tvingas att jobba för Sebastian Hyde har en vidrig slutkläm. Han har ångest över vad som kan hända barnen och känner sig beskyddande. Hans kärlek till sönerna gör ont. Sedan de avslutande meningarna: Eventually, he´ll learn to hate them for that. But it´ll take a few years. Så vidrigt och än vidrigare eftersom om man redan läst Lawless. Så avslutningsvis: Köp och läs Criminal. Den är suverän.
Illustration: Sean Phillips
Färgläggning: Val Staples
Förlag: Icon
Betyg: 4+/5
Criminal är en av Brubakers bästa nånsin, jag tror ingen som gillar kriminalserier kan bli besviken på Deluxe Edition.
Brubaker använder verkligen David Mamets historieberättarmaxim: ”Being forced to choose between good and evil does not make a good story. Being forced to choose between evil and evil does.” Och det är den typen av val som Criminals huvudpersoner oftast tvingas göra…
Om inte denna fick högsta betyg, såp har jag svårt att se vad som någonsin skulle kunna inkassera en femma i betyg… 🙂
[…] i särklass bäste manusförfattaren hos de två stora just nu med kanonserier som Captain America, Criminal och Incognito. Även med The Marvels Project gör han ett bra jobb, det finns hela tiden ett driv […]