Det är inte alltid lika kul att vakna kl. 06.00 en lördag men om man råkar göra det samma dag som Eisner-galan äger rum så är det en fröjd. Tack vare Comicsbeat kunde jag följa större delen av tillställningen live och den bjöd på mycket väntat men också många härliga överraskningar.
Sonny Liews hyllade The Art of Charlie Chan Hock Chye om Singapores historia från 50-talet och framåt genom en fiktiv tecknares ögon var nominerad i sex kategorier och knep tre priser, Best Writer/Artist, Best US Edition of International Material – Asia samt Best Publication Design, och teamet bakom Saga, Brian K. Vaughan och Fiona Staples, belönades inte oväntat i kategorierna Best Writer (tillsammans med Paper Girls) respektive Best Cover Artist och Best Penciler/Inker.
Däremot blev jag glatt överraskad över att serieskaparen Jill Thompson tog hem tre priser totalt, Best Graphic Album – New för Wonder Woman: The True Amazon, Best Painter/Multimedia Artist (för samma Wonder Woman-album och one-shoten Beasts of Burden: What the Cat Dragged In) samt återigen för Beasts of Burden: What the Cat Dragged In tillsammans med Evan Dorkin och Sarah Dyer i kategorin Best Single Issue/One-Shot. Wonder Woman-albumet hamnade därmed högst upp på måste-läsa-listan och med tanke på hur många Eisner Awards Beasts of Burden fått genom åren så är det nog dags att utforska den serien grundligt.
Flera skapare belönades tvåfaldigt, såsom Ryan North och Erica Henderson för The Unbeatable Squirrel Girl i kategorin Best Publication for Teens samt Jughead (tillsammans med Chip Zdarsky och Derek Charm) i kategorin Best Humor Publication. Tom King, som jag hyllat flitigt här på Shazam, belönades äntligen och dessutom i två kategorier: Best Short Story (”God Boy” från Batman Annual #1 tillsammans med David Finch) och så för den lysande serien The Vision (Best Limited Series, tillsammans med Gabriel Hernandez Walta). Anne Szabla dök också upp från ingenstans och fick pris för Best Webcomic och även det prestigefyllda priset Russ Manning Promising Newcomer Award för sin webbserie Bird Boy. Den sistnämnda kommer jag införskaffa från Dark Horse Comics, som redan publicerat de första två volymerna i tryckt format, för även om jag älskar serier i alla dess former så finns det inget som går upp mot att få bläddra i ett fysiskt exemplar.
Trots att både Ed Brubaker (Kill or Be Killed, Criminal, Velvet) och Chelsea Cain (Mockingbird) gick lottlösa så blev jag väldigt glad att den fina antologin Love is Love (som ligger i läshögen) fick pris i kategorin Best Anthology och att Matt Wilson äntligen belönades för sin fantastiska färgläggning i Cry Havoc, Paper Girls, The Wicked + The Divine, Black Widow, The Mighty Thor och Star-Lord. Sist men inte minst så brast jag ut i ett glädjetjut när det förkunnades att min favoritserie från förra året, Black Hammer av Jeff Lemire och Dean Ormston, belönades i kategorin Best New Series. Denna fantastiska serie som kombinerar det obehag och sorgsenhet som brukar prägla Lemires egna serier med något som känns både bekant och nytt på samma gång (och som grädde på moset i superhjälteskrud) samt med Ormstons underbara illustrationer gör den till en serie jag rekommenderar alla att läsa.
Fyll gärna på med kommentarer om du gillar Eisner-juryns val eller tycker att de är helt ute och cyklar.