Krönikor och åsikter

The Comics Code Authority – En historik

lördag 22 januari, kl 15:30 av 3 kommentarer

Comics CodeGårdagens stora nyhet om att DC Comics nu inte längre skickar in sina serier till The Comics Code Authority (CCA) för granskning var välkommen, även om det kom några år för sent. The Comics Code Authority har sedan länge spelat ut sin roll, och i och med att Archie Comics idag meddelade att de heller inte längre skickar in sina serier till CCA gör att det bara är en tidsfråga innan CCA som organisation äntligen går i graven. Några av våra läsare kanske undrar vad allt detta snack om CCA egentligen handlar om. Först och främst kanske vi ska reda ut vad CCA är.

CCA är seriebranschens egen organisation för självcensur som startades 1954 efter den massiva kritik som psykiatrikern Fredric Werthams riktade mot serier i sin bok Seduction of the Innocent där han bland annat anklagde serierna (särskillt horror- och crime-serier) för att ligga bakom den ökande ungdomsbrottsligheten i USA. Han anklagade serier för en hel del annat också. Som att t.ex. Superman var facistisk och oamerikansk, att Batman och Robin var homosexuella eftersom de bodde under samma tak och att Wonder Woman var lesbisk eftersom hon var en stark och självständig kvinna. ”… an undesirable ideal for girls, being the exact opposite of what girls are supposed to want to be.”.

Seduction_of_the_InnocentWerthams kritik ledde till stor moralpanik i USA och ledde bland annat till förhör i senatutskottet (The Senate Committee to Investigate Juvenile Delinquency) som skulle utreda Werthams påstådda kopplingar mellan serier och ungdomsbrottslighet. Förhören i senatutskottet utvecklade sig till en mardröm för seriebranschen där vittnena, med några få undantag, uttryckte sig starkt kritska mot serierna. Att sedan skräck- och kriminalserier som t.ex. Tales from the Crypt hade explicit grafiska omslag med avhuggna huvuden, blod och annat gjorde inte saken bättre för seriebranschen. Den allmäna opinonen och lagstiftarna börja ropa på lagstiftning för att reglera innehållet i serierna.

I ett försök att undvika nationell lagstiftning gick seriebranschen samman och skapade The Comics Magazine Association of America, vars primära uppgift blev att utforma ”a comics code”, en samling riktlinjer och regler för innehållet i serierna, i samma anda som t.ex. The Hays Code användes inom filmindustrin. Detta kom att bli The Comics Code Authority dit förlagen skickade sina serier för granskning. Om en serie höll sig inom ramen för reglerna så godkändes den och fick ha CCA-logan på omslaget. Godkändes inte serien så skickades den tillbaka till förlaget med en lista på de förändringar som måste göras för att serien ska godkännas.

Resultatet av bildandet av CCA blev att i stort sett samtliga skräck- och kriminalserier slutad produceras, dessutom reglerades våldet i serierna, användandet av olämpliga ord och slang samt alla former av oanständigheter. Dessutom fick serierna inte på något sätt ifrågasätta etablerade institutioner och auktoriteter som polis och regering. Det goda skulle alltid övervinna det onda. Ett annat direkt resultat av CCA:s bildande var att EC Comics, som gett ut Tales of the Crypt, Vault of Horror och andra skräckserier gick i konkurs 1955.

The Comics Code skulle förbli oförändrad fram till 1971 då reglerna lättades något. Mycket tack vare av Denny O’Neil och Neal Adams Green Lantern/Green Arrow som började tacka sociala problem och orättvisor, korruption och droganvändning. Ytterligare en omarbetning av koden skedde 1989, men ganska snart efter det så började det stå klart att CCA mer eller mindre hade spelat ut sin roll inom seriebranschen och förlag som Marvel och Image började ge ut serier som inte blivit godkända av CCA, något som skulle ha varit otänkbart under 50- och 60-talet.

Kommentarer

  1. Predabot says:

    Stämmer det mesta som du säger, förutom just den här detaljen att du lyfter fram och särskiljer Green Arrow och Green Lantern av O’neil/Adams. Faktum är att dom bara arbetade vidare på en del vuxnare teman som Marvel Comics börjat introducera, av bla Stan Lee och medarbetare, i Amazing Spider-man. 😉 Universitetsprotester, droganvändning och den slutgiltiga kulmineringen i Gwen Stacy’s död. 😉

    Faktum var att Carmine Infantino, dåvarande DC-chefen var till och med förbannad på Marvel för att dom publicerat 4 st serier utan CC-koden ugglandes med sitt ytterligt fula tryne uppe i hörnet, och han vågade enbart publicera GL/GA storyn med den knarkande Speedy efter att CC reviderades efter den lyckade publiceringen av knark-storyn i Amazing Spider-man.

    *sliter av sig skjortan och visar upp sin ”True believer – you better believe it!!” t-shirt*

  2. Johan says:

    Jo det där med Amazing Spider-Man känner jag till men jag tyckte att Green Lantern/Green Arrow var ett bättre exempel att hänvisa till, även om den nu gavs ut efter att CC-koden ändrats.

    Hur som helst så läste jag precis på Newsarama att Bongo Comics tydligen också har slutat använda koden, och det redan förra året. Det verkar också vara något oklart vad CCA egentligen sysslat med sen 2009.

    Länk till artikeln: http://www.newsarama.com/comics/comics-code-authority-defunct-since-2009-110124.html

  3. Håkan / Wakuran says:

    EC Comics överlevde väl iofs med nöd och näppe seriekraschen, Dock var det bara Mad som blev klar när allt lagt sig. (William Gaines försökte sadla om med diverse nya koncept efter att hans säljande skräckserier tvingats lägga ner, men de flesta blev ganska kortlivade på ungefär fem nummer i snitt.)

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...