(Alexander recenserar The Ghost in You: fjärde delen i Ed Brubaker och Sean Phillips albumserie Reckless).
Min fortlöpande läsning samt recensioner kring Ed Brubaker och Sean Phillips senaste samarbeten med albumserien Reckless är nu framme vid fjärde delen – The Ghost in You – som kom ut förra månaden och där jag själv fick den levererad förra veckan från USA. Än så länge är varje del släppt i fina och inbundna utgåvor, men jag kan tänka mig att det kanske blir paperback-utgåvor som en andra upplaga lite längre fram.
Det fina med denna form vi får här är att varje del tar i viss mån vid där den förra slutade; om vi backar tillbaka till Destroy All Monsters så fick Anna Keller vara navet i berättelsen och i denna del får hon ett uppdrag helt för sig själv då Ethan är upptagen på annat håll i San Francisco (vilket vi läsare kommer att få ta del av i Vol. 5: Follow Me Down, som kommer ut i oktober 2022).
I denna del som utspelar sig 1989 väver Brubaker in flera trådar från de intressen han har som person och författare, såsom det gamla Hollywood där ett hus i Hollywood Hills sägs vara hemsökt sedan en tragedi uppstod under stumfilmseran. Detta hus ägs nu av Lorna Valentine som i sina unga dagar var drottning inom B-skräck under namnet Evilina och sedermera skräckvärd för TV under 70-talet. Det var detta rollporträtt på TV som Anna växte upp med som barn och som gör att hon inte kan motstå att tacka ja till uppdraget, trots att Ethan är borta.
Som alltid hos Brubaker och Phillips får vi flera lager av berättarteknik där både text och bildberättande lägger ut trådar som löper parallellt för att sedan knytas ihop på slutet. Inledningen är särskilt tjusig då den är dramaturgiskt uppbygd som om det vore en B-skräckfilm läsaren ser och här får Sean briljera lite extra med vinklar och perspektiv som tar oss nära inpå Annas rädsla, där sonen Jacobs färgläggning adderar med ett nervigt samspel mellan dessa två lager som slutresultat. En av trådarna i serien är att vi också får ta del av Annas barndom via hennes mamma som introduceras och med det får vi ytterligare ett lager som utvecklar karaktären och den relation hon har till både sig själv och Ethan.
Denna del avslutas snyggt med ytterligare en perspektivförskjutning när Ethan kommer tillbaka, där berättelsen som tidigare har varit i första person från Anna själv, nu avrundas med Ethans perspektiv vilket skänker ännu en subtil nyans och en finurlig avslutning på ännu ett utmärkt samarbete mellan Brubaker/Phillips, och det känns särskilt fint att denna tidsepok och dess miljöer och karaktärer är såpass etablerade nu så att man tryggt kan låta huvudrollerna gå fram och tillbaka utan att det förlorar något utan tvärtom förstärker berättandet och får läsaren att komma ännu närmare.
Illustration: Sean Phillips
Färgläggning: Jacob Phillips
Förlag: Image Comics
Betyg: 4/5
Jag saknar Elizbeth Breiitweisers färgläggning hon är en vassare färgläggare än Jacob Philips.
Håller med. Jacob Phillips är bra men Elizabeth Breitweisers färgläggning är mästerlig.