Då tar jag vid med del två av den fortlöpande albumserien Reckless av Ed Brubaker och Sean Phillips som kom ut i april i år, fyra månader efter del ett, nu med titeln Friend of the Devil.
Här hoppar vi fram fyra år i tiden till 1985 och berättargreppet att Ethan är den som återberättar händelser från det förflutna fortsätter, med en extra detalj som adderas; i förra boken visste man inte vilken nutid han berättar ifrån. Här etableras dels att Ethan själv är trettiofem år gammal 1985 och att han återberättar dessa händelser trettio år senare, då han är sextiofem år 2015. Jag har på känn att det kan vara en detalj värd att lägga på minnet för senare handlingstrådar.
I detta album har sekreteraren Anna en underordnad roll, då istället en ny kärlek kommer in i Ethans liv via bibliotekarien Linh Tran och det är hennes närvaro som sätter igång handlingen, när de ser en film tillsammans i Ethans biograf och det visar sig att Linhs amerikanska styvsyster medverkar i en B-film som heter Sirens of Satan från 1977 och att hon varit spårlöst försvunnen sedan dess.
Vad vi sedan får är ett mordmysterium med rötterna i ett sent 70-tal där Hippie-eran kulminerade i ett mörker där den fria kärleken ledde fram till slutna kulter där sexualiteten blev ihopparad med den begynnande satanismen som sedermera beskrevs i media som ”The Satanic Panic”.
Brubaker och Phillips har redan varit inne på arvet från Lovecraft, kulter och filmindustrin under 70-talet via den tidigare Fatale, men här tar man det från en annan vinkel, där det hela normaliseras och internaliseras av starka ledare som leder unga människor i fördärv och ingen kommer att gå hel från de konsekvenser detta försvinnande ger våra huvudkaraktärer 1985 och denna känsla löper som en röd tråd genom hela albumet.
Som alltid jobbar Brubaker och Phillips i perfekt symbios med manus och teckning som både kompletterar varandra och förstärker deras individuella uttryck. Som en del i processen när det kommer till seriens miljöer bör det också poängteras att Seans son Jacob Phillips färgläggning adderar ännu ett lager till läsarens upplevelser av den värld som Ethan lever i. Jag upplever också att Sean med Reckless har börjat teckna med en lösare linjeföring där karaktärernas konturer känns lite rundare och där en stor del av substansen just nu förstärks av det nära samarbetet med just Jacobs färgpalett. Värt att notera är att Jacob är en utmärkt tecknare i eget namn på sin egen serie That Texas Blood i samarbete med Chris Condon som även den publiceras av Image.
Fortsättning följer i del tre.
Illustration: Sean Phillips
Färgläggning: Jacob Phillips
Förlag: Image Comics
Betyg: 4/5
”(…) där sexualiteten blev ihopparad med den begynnande satanismen som sedermera beskrevs i media som ”The Satanic Panic”.”
Fattar inte riktigt hur du får ihop det här? Ja, i serien förekommer en sammanslutning av djävulsdyrkare och mördare med rötter i en av 1900-talets värsta totalitära ideologier. Det är fiktion. ”The Satanic Panic” var också fiktion men av ett betydligt mer negativt slag. Det var inget annat än ett mediedrev pådrivet av högerkristna galningar som inspirerats av falsariet ”Michelle Remembers” där en kvinna hittar på en bakgrund inom en sekt som ägnar sig åt sexuella övergrepp på barn och rituella mord. Hennes berättelse och de många andra som följde i dess kölvatten har senare bevisats vara falska. Men hann på vägen skörda många offer i form av folk som åtalades och fälldes på lösa grunder. Så att koppla ihop vad som händer i ”Reckless: Friend of the Devil” med ”The Satanic Panic” är inte korrekt.