(Alexander presenterar en guide till den amerikanska utgivningen av The Obscure Cities)
Min senaste läsning med ett samlat fokus har kretsat kring det amerikanska förlaget IDW:s pågående försök till att översätta hela den belgiska serien som går under namnet The Obscure Cities av barndomsvännerna Benoît Peeters (som skriver manus) och François Schuiten som tecknar. Denna serie har en tidigare utgivningshistorik i USA från 80-talet fram till 2004 från förlaget NBM och det är detta IDW nu försöker ro iland, dels med det material som inte NBM hann släppa, dels med återtryck av det de tidigare släppte. Men även Sverige har en liten utgivning av dels denna serie samt även en tidigare från Schuiten i samarbete med sin bror Luc så låt mig få lägga ut texten en aning kring all denna snåriga publikationshistorik innan jag går vidare.
François är född i Belgien i en stor barnaskara där pappan var en av huvudstaden Bryssels arkitekter. Pappan hade som mål att alla barn skulle ta del av en klassisk utbildning redan från tidig ålder. Detta tillsammans med den äldre brodern Lucs stora intresse för serier i allmänhet samt Blake och Mortimer av Edgar P. Jacobs i synnerhet gjorde att François tidigt kände att serier skulle bli hans vägval i livet.
På det sena 70-talet kom då den serien ut som går under namnet Hollow Grounds vilken består av tre album. Delar av denna serie gick i svenska Tung Metall i flera episoder under åren 1986-87 under namnet Den ihåliga planeten. Vill man ha denna i sin helhet så finns den utgiven med engelsk översättning från den amerikanska grenen av förlaget Humanoids. Det var efter detta den serien som nu är dagens fokus såg sitt ljus med start 1980.
Det material som kom ut i Sverige under namnet ”De dunkla städerna” (OBS! Egen översättning) var Murarna i Samaris som gick i Comet 1985 (engelsk titel: Samaris), samt Det stora gallret (engelsk titel: The Fever in Urbicande) som gick i fem nummer av Epix 1988 och 1989. Efter det har det varit tyst kring Schuiten i Sverige fram tills att Cobolt gav ut Blake och Mortimer: Den sista faraonen 2019 där Schuiten får chans att teckna sin favoritserie i en speciell episod. Däremot kunde man istället rikta blicken mot USA för att ta del av den utgivning som var pågående där under många år.
De fyra titlar som har kommit ut från den senaste utgivningen med start 2014 fram till februari i år är: Samaris, The Leaning Girl, The Theory of the Grain of Sand och The Shadow of a Man. Av dessa är det enbart Samaris som tidigare har kommit ut och detta är också den första delen av detta opus så det var ett givet släpp. Att man sedan har fortsatt utgivningen lite i fel ordning är att man givetvis först vill komma ut med material denna tidigare publik inte redan har köpt med tanken att sedan gå bakåt och trycka upp resterande senare. Detta var samma strategi IDW använde framgångsrikt när de gav ut Corto Maltese av Hugo Pratt i sin helhet, där de även där tog över en tidigare utgivning från NBM. Nästa del i denna serie blir The Tower med beräknat släpp kommande vår.
Jag hoppas verkligen att IDW går i mål med att ge ut allt; om inte vill jag också nämna vad som tidigare har kommit ut ifall någon känner sig manad att leta på andrahandsmarknaden. Från NBM finns: The Fever in Urbicande, The Tower, Brüsel, The Invisible Frontier vol. 1 och vol. 2.
Seriens premiss utgår definitivt från det inflytande pappan hade som arkitekt då detta är en febrig vandring kring urbana futuristiska miljöer där staden kväver människan och där man vandrar i labyrinter som ligger nära de tillstånd av vakna mardrömmar som Kafka så säkert skildrade. Jag ser även tydliga influenser från det brittiska geniet J.G. Ballard, vars gestaltning inom science fiction alltid var att osäkra det som är bekant i vår vardag för att tvinga oss längre in i en värld inom världen vi inte visste fanns och kanske inte heller önskade.
Varje album representerar en stad där vi presenteras för en människa som får sin rutinfyllda vardag rubbad av en högre auktoritet. Det kan vara en ämbetsman på ett bibliotek, en arkitekt, en konstnär eller en vanlig person på gatan. Vissa personer ser vi bara en gång och vissa återkommer i äldre (eller yngre) skepnad i andra album. Trots sin längd och komplexitet är denna serie en stor kommersiell framgång i både Belgien och Frankrike.
Vill man förutom detta få fler nycklar till seriens många ingångar hänvisar jag till boken Rebuilding Storyworlds av Jan Baetens som kom ut förra året från Rutgers University Press. Detta är en studie kring seriens form och innehåll i förhållande till historik kring urbana stadsmiljöer.
Vill man även komplettera med en Artbook så gav NBM 2004 ut The Book of Schuiten skriven av Benoît Peeters med fokus på de andra uppdrag inom illustration François har i Belgien, även om scenarion från serierna finns med även här.