Platsen är New York, året 1939 och för första gången i sitt liv är den åldrande författaren Max Winters rädd för döden. Under sin vilda ungdom var han en efterlyst bandit och rånare, en våldsam och brutal sökare miltals från den glamouröse Red River Kid, vilken är hjälten i de Vilda västern-historier han brukar leverera till pulpmagasinet Six Gun Western, men nu minskar arvodet betydligt för varje ny berättelse, konkurrensen är stenhård och till råga på allt börjar Max hjärta tackla av.
Egentligen är det inte vetskapen om att hans tid är utmätt som skrämmer honom utan att han ska lämna sin älskade Rosa med ingenting. Hon som ryckt upp honom ur skiten och gjort livet värt att leva igen. Det enda han önskar är att överleva tillräckligt länge för att hitta en väg ur denna fälla…när han oväntat träffar en bekant figur från de vilda ungdomens år. En tidigare fiende med en kassaskåpssäker plan som innefattar en stor mängd pengar och den de ska råna är nazisterna i German American Bund. Vad kan gå fel?
Radarparet Ed Brubaker och Sean Phillips har för tillfället beslutat sig för att lämna lösnummerförsäljningen av tecknade serier och lägger istället krutet på fristående graphic novels. Först ut är Pulp som på ett skickligt sätt blandar två genrer, crime noir och Vilda västern, och mixar den till en mycket välsmakande helhet med gott om överraskningar under resans gång. Brubakers sedvanliga hårdkokta berättarröst är på plats och så även Sean Phillips skildring av ett brutalt New York anno 1939 och sonen Jacobs dynamiska färgpalett. Det är inte mycket som kan gå fel när detta väloljade team rullar upp ärmarna, förutom för berättelsens protagonister förstås.
Att välja de amerikanska nazisterna i German American Bund som rånoffer är briljant och ger handlingen extra krydda. Själva berättelsen äger också rum runt den 20 februari 1939, ett ödesmättat datum då organisationens aktiviteter nådde sin kulmen i ett omtalat massmöte i Madison Square Garden vilket lockade till sig drygt 20.000 nazistsympatisörer med efterföljande kravaller som följd.
Pulp får mig också att tänka på Clint Eastwoods bägge mästerverk Unforgiven och Gran Torino där huvudpersonen, precis som Max Winters, är en åldrad man med ett våldsamt förflutet som väljer att återvända i gamla fotspår. Själva karaktären Max är en övertygande figur som är medveten om sin sårbarhet och sina tidigare snedsteg men det som fängslar är också hans hopp och starka önskan om försoning innan han drar sin sista suck.
Nu i december kom Brubaker/Phillips ut med ytterligare en seriebok, nämligen Reckless som är tänkt att bli en ny följetong i åtminstone tre delar. Denna har jag tyvärr inte lyckats lägga vantarna på ännu men fram tills dess nöjer jag mig med att utse Pulp till årets bästa seriebok och Brubaker till årets bästa författare med hans digitala serie Friday som en av årets absoluta höjdare.
Illustration: Sean Phillips
Färgläggning: Jacob Phillips
Förlag: Image Comics
Betyg: 5/5
Ett strålande album, helt klart.
Det enda jag inte är helt tillfreds med är Jacobs färgläggning som känns rätt amatörmässig jämfört med den tidigare miss Breitweiser!
Men farsan är ju fortfarande på topp, så det får vi nog leva med.
Reckless var inte dum, den heller.