Hösten är här och därmed också en ny härlig säsong med nya svenska serieböcker. Från Egmont Comics kommer en rejäl laddning med fortsättningsalbum, såsom andra delen av Malin Falchs Norrsken (plus spin-off-äventyret Björnar) och tredje delen av Sorceline, men också nya bekantskaper, såsom den lovande följetongen Glaskulans värld, den hett efterlängtade första delen av Djurslottet samt den första tvådelade albumsviten Aquilamysteriet med den skicklige privatdetektiven Silas Corey i huvudrollen.
Fabien Nury är hjärnan bakom Silas Corey och en mängd andra franska album där flera getts ut på olika svenska förlag, bland annat Det var en gång i Frankrike och Katanga (Albumförlaget) samt Död åt Tsaren och Stalins död (Faraos Cigarer), och alla bjuder de på historisk fiktion med väl utmejslade karaktärer och tyngdpunkt på historiska detaljer och miljöer.
I Aquilamysteriet förflyttas vi till Paris, våren 1917, där Första världskrigets västfront befinner sig i ett dödläge sedan många år tillbaka och fortsätter att skörda soldaters liv varje dag i skyttegravarnas helvete. Privatdetektiven Silas Corey, tidigare reporter och krigsskadad veteran från kriget, får i uppdrag av den inflytelserike oppositionspolitikern och chefredaktören Georges Clemenceau att hitta en försvunnen reporter som hittat bevis på att den franske regeringschefen Caillaux i hemlighet förhandlar med tyskarna med hjälp av änkan Zarkoff, arvtagare till vapenindustrin med samma namn. Det visar sig att det inte bara är Clemenceau som är på jakt efter reportern och Corey dras in i en komplicerad härva där han snart upptäcker att han har tre arbetsgivare – Clemenceau, den franska militärens underrättelsetjänst och änkan Zarkoff själv – där alla är ute efter ett mystiskt frimärke och hjärnan bakom hela affären: den mytomspunne tyske spionen Aquila.
Silas Corey är en mycket spännande karaktär. Det är lätt att avfärda honom som en högfärdig snobb (han propsar på den kungliga sviten på lyxhotellet Lutetia med alla omkostnader betalda) med ett oklanderligt yttre (skräddarsydd alpackakostym, handskar, damasker, kravatt och promenadkäpp) men bakom den buffliga fasaden döljer sig ett knivskarpt intellekt och en man som ständigt plågas av krigets fasor och som lugnar sina nerver med opium. Han är också olyckligt kär i hans bäste väns fru Marthe, nybliven krigsänka och pilot, och deras komplicerade förhållande ger en vemodig krydda till berättelsen.
Som historienörd kan jag inte undgå att notera när Nury ändrar på det historiska persongalleriet eller olika politiska skeenden men det rör sig oftast om små detaljer som inte rubbar händelseförloppet utan skapar mycket läsvärda äventyr med en underbar doft av realistisk tidsanda. I Aquilamysteriet är Joseph Caillaux Frankrikes regeringschef och Clemenceaus svurne fiende men i verkligheten befann sig Caillaux vid den här tidpunkten på offentligt uppdrag i Italien. Vad som däremot stämmer är att landet plågades av politiska stridigheter om samförståndsfred eller inte med Tyskland och att ministärerna avlöste varandra under 1917 och att Clemenceau, som såg varje antydan om samförståndsfred som högförräderi, vann striden när han i november utsågs till konseljpresident och senare blev arkitekten bakom den hårda fredsuppgörelsen med Tyskland.
Summa summarum är Aquilamysteriet en invecklad och väl utförd spionthriller med höga insatser, brustna lojaliteter, mycket drama och spänning och tecknaren Pierre Alary och färgläggaren Bruno Garcia gör ett storartat jobb när det gäller att skildra dödsryckningarna av en era som obönhörligt sjunger på sista versen. Albumen ger mersmak och det är därför extra glädjande att Egmont Comics redan har planer på att ge ut den andra albumsviten, Zarkoffs testamente, under 2021 och jag hoppas också på en svensk utgivning av Fabien Nurys senaste följetong, Charlotte impératrice, som handlar om den belgiska prinsessan Charlotte vars korta period som kejsarinna av Mexico blev en mycket dramatisk och sorglig historia.
Illustration: Pierre Alary
Färgläggning: Bruno Garcia
Förlag: Egmont Comics
Betyg: 4/5