Recensioner

Everything, Vol. 1

onsdag 17 juni, kl 11:29 av 0 kommentarer

Öppnandet av ett nytt stort köpcenter kan betyda mycket för ett litet samhälle. För en del betyder det en uppsjö av nya anställningsmöjligheter eller större tillgänglighet när det gäller särskilda produkter medan för andra, som den lilla ortens lokala butiker, kan det innebära mördande konkurrens eller rent av konkurs. När det gigantiska köpcentret Everything slår upp portarna i oktober 1980 i Holland, Michigan händer allt detta men också något helt annat: flera mystiska dödsfall inträffar och en ondskefull plan om att ta kontroll över invånarnas medvetanden sätts i verket. Målet är att försätta staden i ett oemotståndligt lyckorus där köplusten inte vet några gränser, men vad händer med alla som inte är mottagliga för budskapet? Kanske vacklar rentav delar av köpcentrets personal när det gäller tron på lyckan?

Med vänliga leenden, överflöd och ständiga reapriser försöker köpcentret med samma namn som serien, skapad av Christopher Cantwell (She Could Fly) och I.N.J. Culbard (The New Deadwardians, Wild’s End), lura staden Holland i fällan men under ytan döljer sig en diabolisk och surrealistisk konspiration med Everythings föreståndare Shirley i spetsen. Vi får också stifta bekantskap med några av stadens invånare som medvetet eller omedvetet gör motstånd mot köpcentrets försök till total kontroll.

Först har vi kommunchefen Eberhard Friendly, en stel tjänsteman vars hus mystiskt drabbas av en elakartad myrinvasion. Hans hustru blir så besatt av Everything så att hon lämnar honom samtidigt som Friendly undermedvetet attraheras av Shirley. Under resans gång sviktar den mjäkige kommunchefens hälsa tills han bara är en skugga av sin redan innan obetydliga gestalt och från att ha haft en betydelsefull roll så glider allt ur hans händer, sakta men obönhörligt .

Sedan har vi Rick, ägaren av Hi-fi-butiken Sounds Good Stereo, som upptäcker att hans varor beter sig konstigt medan Everythings egen stereo-butik levererar yppersta kvalitet när det gäller Hi-fi-sound. Rick tvingas stänga sin butik men är övertygad om att Everything inte har rent mjöl i påsen och börjar göra egna, och farliga, efterforskningar för att avslöja dem.

Förutom den gnagande känslan om att allt inte står rätt till så finns det också en påtaglig känsla av ensamhet och utsatthet som går som en röd tråd genom hela berättelsen, bäst gestaltad genom den vemodigt sorgliga karaktären Lori Dunbar. En tidigare ambulanssjukvårdare som svårt traumatiserad beslutat sig för att flytta till Holland och som nu istället jobbar som lånerådgivare. Hon lever i självvald isolering från allt och alla, dricker alldeles för mycket alkohol och älskar att krypa ihop i soffan för att titta på favoritfilmen Call of San Berdoo – ett sentimentalt drama om marginaliserade människor under depressionen som förlorat allt. ”It’s shows you that sad can be beautiful. It can be as beautiful as being happy. It shows you that sadness isn’t the end”, som Lori uttrycker det. Det hon önskar mest av allt är att bli lycklig eller åtminstone bara känna sig tillfreds med att alltid vara ledsen…men nu är hon också döende. Lori drabbas av starka ljud- och färghallucinationer, får epileptiska attacker och till slut näsblod och diagnosen elakartad hjärntumör låter inte vänta på sig.

En annan mycket viktig karaktär för serien är redan nämnda Shirley, Everythings föreståndare. Att hon egentligen är en artificiell intelligens råder det inget tvivel om och hennes glättiga yttre och ständiga leende för tankarna till klassikern Stepford Wives. Men Shirley är också något så komplicerat som en maskin med känslor. Hon är programmerad att göra alla glada men är hon själv lycklig? Hon hyser empati både för Eberhard Friendly och Lori Dunbar, men får starka reprimander från sina överordnade om att rätta in sig i ledet. Hennes tillflykt och stöd är ett talande gosedjur vid namn Mister Bear och jag gillar särskilt den intima scenen där de samtalar med varandra genom att använda sig av hexadecimala talsystemet.

Vid det här laget har jag läst om serien flera gånger och hittar alltid nya och spännande detaljer. Dialogen är trovärdig och innerlig och man måste vara gjord av sten för att inte knyta an till både Eberhard Friendly och Lori Dunbar. Jag har alltid gillat Culbards teckningsstil som går åt det bedrägligt harmlösa vilket invaggar en i en falsk trygghet och där effekten därför blir perfekt när det avslöjas vad som egentligen döljer sig under ytan. Under seriens fem nummer får vi dels reda på varför alla i staden inte är mottagliga när det gäller Everythings hjärntvätt samt stifta bekantskap med ett mystiskt fyrhus i utkanten av staden som kan vara lösningen på spåren. Alla olika delhandlingar vävs skickligt ihop i femte numret som avslutas med en parad, ett jobberbjudande, ett mordförsök samt en rejäl cliffhanger. Andra volymen ligger redan i startgroparna och kommer förmodligen ut under hösten 2020 och Everything är både ännu en lysande serie av Christopher Cantwell och ytterligare en läsvärd höjdare från Berger Books. Rekommenderas!

Manus: Christopher Cantwell
Illustration: I.N.J. Culbard
Förlag: Berger Books/Dark Horse Comics
Betyg: 4+/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...