Sheriff Harvey Washington har bara varit en månad på sitt nya jobb men börjar redan ångra att han bytte en stressig anställning i storstan mot ett, vad han trodde, lugnare tempo i Birch County. På bara några dagar har tre mystiska bränder inträffat: Först en utbränd skåpbil med fyra svårt brända kroppar, sedan hans överordnande, sheriff Carson, som dog i en explosionsartad brand när han skulle ta en kopp kaffe på poliskontoret (mitt framför ögonen på Harvey) samt ytterligare en märklig brand som ägde rum på det lokala fiket dit Harvey kallats för att ta hand om en hotfull man. I alla tre fallen har brandförloppet varit explosionsartat men mystiskt kontrollerat och dessutom hittades inga spår efter den hotfulle mannen på fiket, trots att Harvey såg att han fattade eld. Harveys misstankar riktas mot en okänd svart ung kvinna som enligt polisens uppgifter var den som hyrde skåpbilen och som även dök upp på fiket precis innan branden började. Kanske var det för att hon var i sällskap med den grånade kufen Roman Black, som aldrig brukar visa sig i stan, eller för det hon sa när hon hjälpte Harvey ut ur det brinnande fiket som inte lämnade honom någon ro: ”Ta det lugnt. Elden är under kontroll och hjälp är på väg.”
Cullen Bunn och Tyler Crook skapade den mycket läsvärda mysrysaren Harrow County som avslutades sommaren 2018 och tillsammans med Brian Hurtt skapade Cullen Bunn även den övernaturliga westernserien The Sixth Gun (där Crook gästspelade på några nummer) som avslutades 2016 efter 50 nummer. Dessa tre herrar beslutade sig för att skapa något gemensamt och resultatet är Manor Black, vars första samlingsutgåva dök upp i februari 2020.
Manor Black är en skräckserie med magiska förtecken som tyvärr lider av att den vill så mycket men bara har fyra nummer på sig att leverera sin första arc vilket ger ett hafsigt flöde och ett första intryck som är otillfredsställande. Dels har vi sheriff Harveys upplevelser där han brottas med en rädsla för det okända och brutala som händer i hans närhet. Sedan har vi en smaskig såpopera om en äldre distingerad magiker vid namn Roman Black som måste utse en arvinge men inte tycker att någon av hans barn håller måttet och till allas fasa istället ”adopterar” Ari, den unga svarta kvinnan som jag nämnde i inledningen och som dessutom tillhör en annan familj av magiker. Slutligen så finns det en grupp rebelliska magiker, anförda av den bandagerade Stranger, som vill göra uppror mot det förtryck som de hävdar att de övriga magiska familjerna utövar genom att inte dela med sig av de unika krafter som hör till respektive familj: I Roman Blacks fall blodsmagi och i Aris fall eldmagi.
Jag tror slutresultatet hade varit mycket mer tillfredställande om varje del av historien hade fått var sin arc på fyra nummer för var för sig bjuder de på intressanta skeenden och bra karaktärsstudier men får tyvärr aldrig chansen att blomma ut eller fånga läsaren innan man måste rusa vidare. Särskilt gillar jag stackars Harvey vars något chockartade befordran gör att han känner sig otillräcklig, speciellt när det gäller den för honom okända magiska världen som tränger sig på men även Romans jakt på en arvinge innehåller smaskiga ingredienser som hans makthungrige son Reginald (som fadern, trots sonens protester, envisas med att kalla ”Reggie”), den passivaggresiva och manipulerande hustrun som vill göra allt för sina barn, dottern Lorelei som valt att jobba på fiket för att slippa familjedramat samt spökena efter familjen Blacks tidigare överhuvuden som inte ger Roman en lugn stund när det gäller hans tvekan att utse en värdig arvtagare.
Där dispositionen av själva handlingen fallerar så excellerar istället Tyler Crook med sina underbara vattenfärger där varje nyans av blodrött eller brandgult ger en mustig stämning till historien.
Illustration: Tyler Crook
Förlag: Dark Horse Comics
Betyg: 3/5