Dags att summera serieåret 2019 och först vill jag tacka de svenska förlagen Cobolt, Kartago, Galago och Albumförlaget för alla fina recensionsex samt alla positiva kommentarer jag fått på Instagram och andra sociala medier. Årets festivalbesök blev i tur och ordning Malmö Seriefest, Stockholms Internationella Seriefestival och Bokmässan i Göteborg och det är härligt att se att SerieSverige fortsätter att växa och blomstra. Särskilt kul var årets upplaga av S.I.S. som i år ägde rum i Konstfacks lokaler vilket blev en synnerligen lyckad symbios. Under året har jag också passat på att förkovra mig i en hel del äldre serier, dels med hjälp av Sveriges fabulösa biblioteksväsen (tack Malmö och Arlöv) men också digitalt via den förträffliga appen Graphite som gjort att jag äntligen fick sätta tänderna i klassikerna Locke and Key av Joe Hill och Gabriel Rodríguez samt Richard Stark’s Parker av Darwyn Cooke.
När det gäller serier på vita duken imponerades jag stort av Joaquin Phoenix rollprestation i Joker och även filmatiseringen av Fabien Nury och Thierry Robins The Death of Stalin men det mesta bleknar dock i jämförelse med Avengers: Endgame. Kulminationen på elva år av Marvel-filmer levererade allt vad jag önskade och lite till och när slutet närmade sig var jag inte den enda som hulkade av gråt i biosalongen.
Nu raskt över till min lista över årets höjdpunkter:
10. ÅRETS BÄSTA SVENSKA SERIEBOK: VEI – BOK 2
Listan över mina favoriter bland årets bästa svenska serieböcker innehåller bland annat Ugly av Joakim Lindengren (Kartago), Flocken av Rasmus Malm och Matilda Ruta (Rabén & Sjögren) och Ert blod på mina broddar av Elin Lucassi (Ordfront Galago). Min absoluta favorit är Vei -bok 2 där Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson levererar den perfekta avslutningen på ett fulländat episkt fantasyäventyr på svenska, något vi inte ser varje dag.
9. ÅRETS BÄSTA TILL SVENSKA ÖVERSATTA SERIEBOK: RESANDE MED VINDEN
Förutom Cobolt Förlags fina utgåvor av första delen av Buddy Longway – Samlade äventyr, Émile Bravos andra del av Spirou: Hoppets tid och avslutningen på Blueberry – Samlade äventyr vill jag passa på att hylla Albumförlaget (sista delen av Katanga), Epix Förlag (Lånat kön och Skim) samt Egmonts fina utgåvor av Videvill. Den bok som imponerade mest på mig (förutom ytterligare en bok som föräras en egen kategori lite längre ner i inlägget) var Cobolts samlingsutgåva av hela första sviten av François Bourgeons mästerverk Resande med vinden där vi får följa tonåringen Isas omtumlande äventyr under 1780-talet med den grymma triangelhandeln mellan Västeuropa, västra Afrika och Nya världen som ramverk. Fortsättningen – Flickan från Kajmanträdet – kom ut på Cobolt under mellandagarna och jag ser även fram emot den tvådelade albumserien Körsbärens blod som avslutar hela berättelsen.
8. ÅRETS BÄSTA SERIEBOK: WAVES
Årets höjdpunkter bland renodlade utrikiska serieböcker är The Hard Tomorrow av Eleanor Davis (Drawn and Quarterly), Laura Dean Keeps Breaking Up with Me av Mariko Tamaki och Rosemary Valero-O’Connell (First Second) och Kid Gloves: Nine Months of Careful Chaos av Lucy Knisley (First Second) och bäst av dem alla är enligt mig Waves av Ingrid Chabbert och Carole Maurel (Archaia). En mycket gripande bok om kärlek, förlust och pånyttfödelse som jag sent kommer att glömma.
7. ÅRETS BÄSTA AVSLUT: PAPER GIRLS
I år har jag fått säga tack och farväl till några serier som jag följt enda från början, såsom Paper Girls, The Wicked+The Divine, Black Science och East of West. Eftersom den sistnämnda avslutades nu på juldagen har jag ännu inte hunnit läsa den men jag har ändå svårt att tänka mig att den kommer att vara bättre än finalen på Brian K. Vaughan och Cliff Chiangs mycket läsvärda serie Paper Girls som kändes som att säga adjö till sin barndom eller till fina vänner som man vet att man aldrig kommer att träffa igen.
6. ÅRETS BÄSTA MINISERIE: GHOST TREE
The White Trees av Chip Zdarsky och Kris Anka (Image Comics) samt Sentient av Jeff Lemire och Gabriel Hernandez Walta (TKO Studios) är några av året mest minnesvärda miniserier men min favorit är Ghost Tree av Bobby Curnow och Simon Gane (IDW). En intim och kontemplativ berättelse om tider som har flytt, kärlek och förlust…samt lite spöken, förstås.
5. ÅRETS ÖVERRASKNING: HEIMAT – ETT TYSKT SLÄKTALBUM
Jordie Bellaire och Dan Mora överraskade rejält med en lysande reboot av Buffy the Vampire Slayer (BOOM! Studios) och Tim Daniel, Michael Moreci och Joshua Hixson skapade den oväntat läskiga och läsvärda The Plot (Vault Comics) men det mesta bleknar i jämförelse med Heimat – Ett tyskt släktalbum av Nora Krug (Norstedts). En lysande berättelse om Noras individuella och Tysklands kollektiva skuld när det gäller nazisternas illdåd före och under Andra världskriget men också hennes sökande efter sin identitet och ursprung i ett land som gjort sitt bästa för att glömma och gå vidare.
4. ÅRETS BÄSTA TECKNARE: IAN BERTRAM
Förra årets vinnare blev Andrea Sorrentino som fortsätter att leverera underbara alster i Gideon Falls (Image Comics) men min favorit under 2019 är ändå Ian Bertram som med sin detaljerade och episka stil i Little Bird (Image Comics) för tankarna till Moebius, Frank Quitely, Heavy Metal och medeltidens mest gruvliga skildringar av till exempel Skärselden eller Digerdöden.
3. ÅRETS BÄSTA FÖRFATTARE: JEFF LEMIRE
2019 har helt klart varit Jeff Lemires år där han spottat ur sig flera nya och mycket läsvärda titlar (Ascender, Sentient, Joker: Killer Smile, Family Tree) samtidigt som han hela tiden höjer temperaturen med Black Hammer och seriens alla spinn-offs samt den alltid lika gastkramande Gideon Falls – plus att han även hann med att göra ytterligare en seriebok – Frogcatchers – där han står för både manus och bild.
2. ÅRETS BÄSTA NYA SERIE: DIE
Några av mina favoriter när det gäller årets nya serier är Ascender av Jeff Lemire och Dustin Nguyen (Image Comics), Invisible Kingdom av G. Willow Wilson och Christian Ward (Berger Books/Dark Horse Comics), Something is Killing the Children av James Tynion IV och Werther Dell’edera (BOOM! Studios) samt Once and Future av Kieron Gillen och Dan Mora (BOOM! Studios) men en annan serie av Gillen och hans samarbetspartner Stephanie Hans slog mig med häpnad och ligger mig mycket varmt om hjärtat, nämligen Die (Image Comics). Både en omtumlande och snygg dark fantasy-berättelse men även en kärleksfull hyllning och dekonstruktion av rollspel i allmänhet samt en medelålderskris från helvetet.
1. ÅRETS BÄSTA PÅGÅENDE SERIE: MONSTRESS
Listan över riktigt bra pågående serier är lång men några titlar sticker ut, såsom Ice Cream Man av W. Maxwell Prince och Martín Morazzo (Image Comics), The Immortal Hulk av Al Ewing och Joe Bennett, m.fl. (Marvel Comics), Gideon Falls av Jeff Lemire och Andrea Sorrentino (Image Comics), Isola av Brenden Fletcher och Karl Kerschl (Image Comics) samt Criminal av Ed Brubaker och Sean Phillips (Image Comics). Om jag måste välja en så blir det utan tvekan Monstress av Marjorie Liu och Sana Takeda (Image Comics) vars fjärde volym jag avnjutit tidigare under året och som kommer att recenseras under 2020.
Det var allt för det här året. Under 2020 har jag tänkt utforska Jonathan Hickmans reboot av Marvels X-universum, Tillie Waldens senaste seriebok Are You Listening?, Chip Zdarskys hyllade Marvel-serier Daredevil och Spider-Man: Life Story, Kevin Huizengas The River at Night, These Savage Shores av Ram V och Sumit Kumar och mycket mer. Andra serier som är på gång under 2020 och som jag kommer att hålla ett öga på är Noelle Stevensons självbiografiska seriebok The Fire Never Goes Out, fortsättningen på Black Magick och Little Bird (Precious Metal) samt, förhoppningsvis, återkomsten av Saga på seriehyllorna.
När det gäller svenska serier ser jag fram emot kommande volymer av Buddy Longway – Samlade äventyr och Guldkompassen; debuter av Alma Thörn (Alltid hejdå), Malin Granroth (En klump i magen), Olivia Skoglund (Nästan i mål! – En komisk transition) och Malin Skogberg (Nikki) samt nya verk av Daniel Thollin (Jag minns varje slag), Knut Larson (Dödens ö – Drömmar från den andra sidan) och Rakhsha Razani (Luta sig mot vinden). För övrigt hoppas jag att 2020 blir året då vi äntligen får läsa Hermanns Jeremiah på svenska. Gott nytt serieår!!!