Kärt barn har många namn lyder det berömda talesättet och det gäller verkligen för Philip Pullmans fantasytrilogi His Dark Materials. Första delen kom ut i Storbritannien 1995 med namnet Northern Lights men när den gavs ut i USA fick den istället namnet The Golden Compass och där börjar förvirringen, inte minst när det gäller den franska serieadaptionen av Pullmans trilogi vars första del nu kommit ut på svenska på Kartago Förlag. Hela trilogin heter alltså His Dark Materials i original men den franska serieadaptionen av Stéphan Melchior och Clément Oubrerie på förlaget Gallimard heter Les Royaumes du Nord (Norra kungariket) och den svenska översättningen heter Guldkompassen. Egentligen är det ju amerikanerna som startade förvirringen och inte blev det bättre när boken filmatiserades 2007 (med Nicole Kidman som Mrs. Coulter och Daniel Craig som Lord Asriel) och fick namnet The Golden Compass. Tanken var att alla bokens tre delar (del 2 heter The Subtle Knife och del 3 The Amber Spyglass) skulle filmas men de dåliga recensionerna i framförallt USA gjorde att det bara blev en film men namnet Guldkompassen hängde kvar i folks medvetande. På svenska borde alltså trilogin heta Den mörka materian (vilket det också står som undertitel på insidan av boken) och amerikanerna försöker också rätta till sitt misstag med en påkostad TV-serie från HBO (premiär senare i år med James McAvoy som Lord Asriel och Ruth Wilson som Mrs. Coulter) som äntligen fått namnet His Dark Materials.
Nog om namnet nu för Philip Pullmans fantasytrilogi är en episk berättelse som förtjänar en stor publik och att den nu finns i en svensk serieversion för läsare i mellanstadieåldern känns helt rätt.
Själva världen i Guldkompassen kan tyckas bedrägligt normal vid första anblick men redan på första sidan presenteras zeppelinare som ett naturligt transportmedel och vi blir också introducerade för konceptet där varje människa är fysiskt och psykiskt sammanlänkande med ett talande djur som kan byta skepnad, en så kallad daemon.
Lyra Belacqua lever ett skyddat liv med sin daemon Pantalaimon, som är en vessla, som enda student på Jordan College där skolans rektor är hennes förmyndare och beskyddare. Hennes farbror, Lord Asriel, är en äventyrlig mäktig man som rest till Norden för att forska om det mystiska ämnet ”stoft” som sägs vara en portal till andra parallella världar, något som ses som kätteri av världssamfundet som är en teokrati. Den upproriska och kavata Lyra blir snart varse att världen hon lever i vill henne illa, framförallt när hennes bästa vän Roger kidnappas av de ökända ”slukarna” men även när hon stiftar bekantskap med den vänliga Mrs. Coulter som lovar att hon ska få se Norden och tar henne under sina vingars beskydd…för att sedan visa att hon har helt andra planer när det gäller den bångstyriga flickan.
Boken är tecknad i en enkel stil av Clément Oubrerie som delvis har sina fördelar men på det hela taget saknar jag Pullmans underbart poetiska språk som gör originalversionen till något alldeles extra. När det gäller att knyta an till huvudpersonerna känns serieversionen lite fattig och jag tror att det kräver många genomläsningar av yngre läsare för att hänga med i det spännande men invecklade världsbygget. Andra delen kommer ut redan i november och tredje och avslutande delen någon gång 2020 och även om jag hellre rekommenderar originalversionen så är serieboken en bra introduktion för de som aldrig hört talas om Guldkompassen.
Illustration: Clément Oubrerie
Färgläggning: Clément Oubrerie, Philippe Bruno
Förlag: Kartago Förlag
Betyg: 3/5