Lördag innebär för det mesta sovmorgon för tonåringar men inte för Abel, vilket han blir smärtsamt påmind om. Han delar nämligen ut morgontidningen i den lilla gudsförgätna hålan Farmington och väcks bryskt ur sina drömmar av sin koleriske far och får dessutom en lektion i ansvarstagande och livets hårda skola på köpet. Dagen som fick en dålig start slutar dessutom i kaos när Abel beslutar sig för att strunta i sina åtagande för att spela spel med sina kompisar men dessa planer kommer på skam när han och de övriga vännerna åker fast för att ha snattat i gubben Randalls butik. Den snälle Randall ringer dock inte polisen utan barnens föräldrar, vilket kanske hade varit bättre i Abels fall med tanke på den redan ansträngda relationen som slutar med att fadern tänker låta sonen sova ute och dessutom gnider in lite extra salt i såren genom att hävda att Abels mor lämnade dem på grund av honom, något som får Abels bägare att rinna över. När han ber fadern att dra åt helvete händer dock något mycket märkligt. Den redan starka vinden tycks ta rot i fadern som bokstavligen förvandlas till en gigantisk levande tornado. Abel lägger benen på ryggen medan stormen krossar allt i sin omgivning och det enda han kan höra är vinden som vrålar hans namn.
Skottie Young har gjort sig ett namn inom den moderna fantasygenren som tecknare till Marvels version av Trollkarlen från Oz och hans alldeles egna mycket läsvärda titel I Hate Fairyland där den lilla flickan Gertrude går över lik för att slippa ut ur ett magiskt och sockerstinnt sagoland som varit hennes fängelse i 30 år. Hans nya serie Middlewest, tecknad av Jorge Corona (No. 1 with a Bullet, Goners), är betydligt mörkare på ett känslomässigt plan och bjuder på en uppslitande uppväxtskildring som utspelas i den amerikanska Mellanvästern – fast ändå inte.
Seriens största behållning är dels Coronas dynamiska stil, som kan beskrivas som den felande länken mellan Rob Guillory (Chew, Farmhand) och Skotties egna förnämliga cartoony-stil, samt världsbygget med inslag av talande rävar, magi, troll och andra sagovarelser, ja, till och med robotar. Dessutom verkar det som att drivmedlet i denna värld kommer från en rosa slushliknande vätska som simmar runt i behållare som appliceras utanpå hus, bilar och tåg och man kan även skönja något slags märkliga små zeppelinare som förankrats i vissa hus. Exakt vad denna vätska är eller vad zeppelinarnas funktion är framgår inte utan de bara finns där och bidrar till världens unika atmosfär på sitt alldeles egna mystiska sätt.
Serien är nominerad till en Eisner i kategorin Best Publication for Teens (ages 13–17) och även om den har sina förtjänster så når den definitivt inte upp till samma nivå som exempelvis The Prince and the Dressmaker av Jen Wang som också är nominerad. Problemet är bland annat språket som är konstgjort överdrivet och som jag har svårt att tänka mig skulle passa för den målgrupp som Skottie har i tankarna, det vill säga tonåringar. Vidare vältrar den sig i klichéer och tröttsamma troper som fadern som är en klassisk endimensionell skurk och även den slitna klyschan att man väljer sina vänner men inte sin familj, i serien symboliserat av ett resande nöjesfält som tar Abel under sina vingar.
Trots att jag kan ha viss behållning av Abels liv på rymmen, sökande efter sig själv och rädsla för att förvandlas till ett monster som sin far så känns karaktären alldeles för alldaglig (åtminstone jämfört med det underbara yrvädret och mördarmaskinen Gertrude i Skottie Youngs I Hate Fairyland) och detsamma gäller övriga medverkande som trollkarlen och lumpsamlaren Jeb, den hjälpsamma flickan Bobby och hennes lakoniske robot Wrench. Den enda karaktären som fångar mitt intresse är Abels vän, den talande räven vid namn Fox, som med sin cyniska framtoning gör sitt bästa för att lätta upp dynamiken mellan honom och dysterkvisten Abel.
Om du vill läsa en helt okej ny fantasytitel för unga vuxna så funkar Middlewest men jag rekommenderar hellre tidigare Eisnervinnare som Beasts of Burden, Battling Boy, Lumberjanes, SuperMutant Magic Academy eller Monstress.
Illustration: Jorge Corona
Färgläggning: Jean-Francois Beaulieu
Förlag: Image Comics
Betyg: 3/5