En gång i tiden var familjen Sangerye kända som tidernas främsta monsterjägare och deras specialitet var att bota dessa själar som infekterats av hat. Nu, i Harlem, New York år 1924, är det en annan tid. Efter en fruktansvärd händelse är familjen kraftigt decimerad och splittrad och de som fortfarande är vid liv är djupt oense om vilka metoder som är bäst för att bekämpa dessa monster som fortsätter att plåga mänskligheten, men när en ny sorts monster skapar kaos på Harlems gator måste familjen Sangerye överkomma sina inbördes motsättningar för att stoppa det – eller se hela mänskligheten bli ett offer för onämnbar ondska.
Bitter Root, författad av David F. Walker och Chuck Brown samt tecknad av Sanford Greene, är en klassisk monsterjägarserie med en alldeles egen röst och en välkommen twist. Den leker nämligen med tanken att monster skapas av rasism, intolerans och hat med en okontrollerbar drift att döda och att den afroamerikanska familjen Sangerye bekämpat denna ondska i generationer. Handlingen är förlagd till Harlem, New York vid tiden för Harlemrenässansen, den period av blomstrande kulturliv mellan de bägge världskrigen som blev en stark inspirationskälla till den amerikanska medborgarrättsrörelsen men serien innehåller också härliga element som weird fantasy, urban steampunk, afroamerikansk folklore från amerikanska Södern samt klassisk serietidningsskräck med inslag av retrofuturistisk teknologi.
Den del av familjen Sangerye som bor i Harlem består av den urgamla Ma Etta samt hennes yngre släktingar Blink, Berg och Cullen som botar dessa monster, Jinoos, med hjälp av ett serum, Fiif’no root, vars recept gått i arv i generationer men kvar i Mississippi finns ytterligare en familjemedlem, Ford, som tappat allt hopp om att driva ut dessa monster med hjälp av urgammal trolldom och dekokter. Han använder sig istället av betydligt brutalare metoder och skjuter hellre först och frågar sedan. De som riskerar att drabbas av denna monsterförbannelse är dessutom inte bara människor fyllda av hat och intolerans – utan även de som råkat ut för hatbrott eller rasistiska övergrepp.
Själva handlingen är lite rörig och förutom en del intressanta karaktärer så är det för tidigt att uttala sig om seriens storhet tycker jag men den har hyllats av många och den är även nominerad till en Eisner Award i kategorin Best New Series tillsammans med fem andra Image-serier där jag tycker att Gideon Falls och Isola håller en helt annan klass och spelar i en helt annan division än de övriga som är Crowded, Man-Eaters, Skyward och så Bitter Root.
Vad som däremot imponerar och ger mersmak är den första samlingsvolymens gedigna extramaterial med vansinnigt snygga variantomslag av bland andra Mike Mignola, Bill Sienkiewicz, Skottie Young, Ben Oliver, Maika Sozo, Kevin Nowlan och Mike del Mundo och framförallt essäerna av olika professorer, doktorander och författare av afroamerikanskt ursprung som tar upp ämnen som afrofuturism, ethno-gothic, hodoo, Harlemrenässansen, författare som Alain LeRoy Locke och Zora Neale Hurston, The Great Migration och den för mig helt okända historien om stadsdelen Greenwood i Tulsa, Oklahoma, i folkmun kallad ”Black Wall Street”, som var ett verkligt Wakanda men som förstördes i ett osedvanligt grymt rasupplopp 1921 där 300 personer massakrerades. Bitter Root är starkt förankrad i allt detta och mycket mer och det ska verkligen bli spännande att utforska seriens fortsättning och särskilt den one-shot, Bitter Root: Red Summer Special, som dyker upp i juli och som i sex korta episoder skildrar familjen Sangeryes öde genom historien.
Illustration: Sanford Greene
Färgläggning: Rico Renzi, Sanford Greene
Förlag: Image Comics
Betyg: 4/5