Louise Landy och Paul Grappe är båda unga och har spanat in varandra på varsitt håll men det är mycket man ska tänka på för att hitta sitt livs kärlek. ”Sträck på dig och glöm inte att slå ner ögonen när han tittar på dig” manar Louise mor. ”Du måste hålla på med händerna hela tiden och så nådastöten: du fnittrar och knycker på nacken och blottar halsen för honom” tipsar hennes vänninor. När det gäller Paul har han svårt att dölja att hans kläder luktar purjolök men han tänker fånga Louise genom att spela ”den mystiska ensamvargen”. När de väl träffas glömmer de dock alla konventioner och tips för Louise och Paul blir passionerat förälskade i varandra och snart är de lyckligt gifta…precis lagom innan Paul ska göra sin militärtjänstgöring.
Problemet är bara att detta är sommaren 1914 och Frankrike förbereder sig för krig mot Tyskland men alla, inklusive Paul, är övertygade om att de är hemma i Paris igen innan hösten. Vad ingen av dem vet är att detta krig ska gå till historien som Första världskriget och att en hel generation unga mäns liv kommer att gå till spillo i skyttegravarnas helvete. Paul beslutar sig för att desertera och eftersom denna handling innebär automatiskt dödstraff så tvingas han gömma sig i Louise lilla lägenhet och isoleringen, kylan och minnena från kriget håller sakta men säkert på att knäcka honom…enda tills en vacker dag när Louise, trött på hans tjat om mera rödvin, slänger sin röda klänning på honom och säger att han kan gå och köpa sitt rödtjut själv, vilket Paul också gör, utklädd till kvinna.
Den franska serieskaparen Chloé Cruchaudet har bland annat gjort serieböckerna Groenland Manhattan, tre volymer om Ida samt La Croisade des Innocents men hon slog igenom med Mauvais genre (2013) som nu kommit i en svensk översättning på Epix med titeln Lånat kön. Boken är inspirerad av Fabrice Virgili och Danièle Voldmans bok La garçonne et l’assassin (filmatiserad 2017 med titeln Nos années folles) som i sin tur bygger på den sanna historien om Paul Grappe som levde ett hemligt liv som transvestit i 1920-talets Paris för att undvika att avrättas som desertör. Förklädd som ”Suzanne”, hustrun Louises inneboende ”vännina”, lever han ett dekadent liv men när alla desertörer utlovas amnesti upptäcker Louise att hon delar lägenhet med två personer – Suzanne och Paul – och drömmen om ett normalt äktenskap förvandlas till mardröm.
Redan från början anar man att Lånat kön är ett mästerverk och intrycket består efter en mycket omtumlande och gripande resa. Cruchaudets magnifikt svartvita stil med effektfulla inslag av rött berättar en historia om passionerad kärlek, posttraumatisk stress, sexuell frigörelse och mycket humor men också becksvart mörker, alkoholism, misshandel och djup ångest som dröjer sig kvar långt efter att man lagt ifrån sig boken.
Genom hela boken är kärleken mellan Louise och Paul så stark att man kan ta på den men lika brutalt blir uppvaknandet när man inser att Pauls nya liv som Suzanne, förstärkt av ett ökat alkoholintag för att bedöva hans inre demoner, allt mer förvandlar deras förhållande till något destruktivt. Slutet på boken drabbade mig som en blixt från klar himmel och Lånat kön är utan tvekan den bästa svenska seriebok jag läst i år i sin gestaltning av två, kanske till och med tre, personers gripande öden i skuggan av Första världskriget.
Illustration: Chloé Cruchaudet
Förlag: Epix Förlag
Betyg: 5/5