Boone Dias befinner sig i ett sunkigt häkte i Venedig, där han hamnat efter att återigen stulit bröd från stadens restauranger, när han plötsligt släpps fri mot borgen. Det är den topphemliga organisationen ”The Agency”, som är bekymrade över att det bildats hål mellan vår verklighet och den magiska dimensionen The Ether, som vill ha hans hjälp med att åtgärda problemet men Boone är minst sagt motvilligt inställd på grund av alla jordår han förlorar när han besöker The Ether och att han inte kan förtära något i den magiska dimensionen. The Agency lovar att de jobbar på det sistnämnda problemet men är också villiga att stödja hans familj finansiellt eftersom de är övertygande om att han kanske aldrig kommer tillbaka till vår värld. Boone accepterar erbjudandet och väl tillbaka i The Ether söker han upp älvan Violet Bell som är en mästare på att skapa besvärjelser som kan plugga igen hålen men efter att Ubel och hans koppartroll tvingat henne att öppna det första hålet har hon inte bara blivit bannlyst från Älvornas rike utan också fått en förbannelse över sig som gör att hon skulle dö om hon skulle försöka igen. Det finns dock en annan som kan hjälpa dem men eftersom han specialiserat sig på förbjudna besvärjelser så sitter han inlåst i ett magiskt fängelse som ingen har lyckats rymma ifrån eftersom det inte har några svagheter….men som Boone säger: ”Everything has a weakness”.
Ether av Matt Kindt och David Rubín var en mycket trevlig överraskning när den kom ut i slutet på 2016 och fortsättningen Ether: The Copper Golems var en av alla titlar jag såg mest fram emot under 2018. Seriens koncept bygger på en magisk värld dit vetenskapsmannen Boone Dias hittat en portal och det som gjorde serien unik och mycket läsvärd var delvis humorn och Rubíns magiska illustrationer, Boones skarpa hjärna som avslöjar alla magiska tricks som ren vetenskap men också seriens mörkare sidor med en hjälte som offrat sitt liv med familjen för sina utforskningar.
Kindt använder inledningen för lite infodumpande vilket är nödvändigt för att introducera nya läsare inför seriens premisser men väver också in en twist att hans dotter, som nu är en medelålders kvinna, jobbar åt The Agency och att hennes mor Hazel, som nu är en gammal gumma, förlåter Boone och säger att han inte ska hålla fast vid det förflutna…något som han aldrig gjort.
Tyvärr lever inte fortsättningen riktigt upp till mina högt ställda förväntningar eftersom mycket av handlingen går ut på att plugga igen hålen mellan dimensionerna och introducerandet av den nya, i och för sig rätt coola, karaktären Grandor som hjälper Boone och hans team med uppgiften. Mycket av glimten i ögat och mörkret från första volymen är borta till förmån för ren action och Rubín levererar inte riktigt lika halsbrytande illustrationer som innan men å andra sidan är han en mästare av bara farten. Seriens emotionella klimax kommer först i sista numret och även om Kindt vrider om kniven i hjärtat rejält på Boone så är det ändå för lite och för sent. Det meddelas också att det kommer en tredje del, Ether: The Disappearance of Violet Bell, men när den dyker upp blir en senare fråga. Ether: The Copper Golems rekommenderas för alla er som älskade första volymen och även för er som vill läsa en riktigt snygg och fartfylld serie som har både hjärta och hjärna.
Illustration: David Rubín
Förlag: Dark Horse Comics
Betyg: 3+/5