Seriefrämjandet (som i år firar 50-årsjubileum) delar sedan 1987 ut priset Urhunden till årets bästa originalsvenska seriebok och årets bästa till svenska översatta seriebok samt specialpriset Unghunden för främjande av barn- och ungdomsserier i Sverige. Ur Dick Harrisons hand på Bokmässan i Göteborg fick Li Österberg motta det förstnämnda priset för sin seriebok Athena – Pappas flicka (Epix).
Juryns motivering löd: ”I Athena: pappas flicka skildrar Li Österberg gudinnan Pallas Athenas uppväxt och kamp för att hitta sin plats i världen och på Olympen. Med säker penna, djup kunnighet och lika stor intelligens som sin hjältinna återberättar Österberg de grekiska myterna på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts. Hon går in i Pallas Athenas känsloliv och finner en berättelse om utanförskap och upplevelsen av att vara annorlunda. I denna högst personliga tolkning blir det gudomliga allmänmänskligt. Österberg har inte bara skapat en unik serieroman, hon har också vitaliserat det västerländska kulturarvet.”
2017 års bästa till svenska översatta seriebok går till Framtidens Arab 3: En barndom i Mellanöstern (1985-1987) (Cobolt Förlag) av Riad Sattouf.
Juryns motivering löd: ”Framtidens arab 3: en barndom i Mellanöstern av fransmannen Riad Sattouf är en självbiografisk berättelse som kombinerar en stor portion humor med knivskarpa betraktelser av mötet mellan Mellanöstern och västvärlden – allt berättat ur ett barns perspektiv. Visuellt använder sig Sattouf av seriemediets alla möjligheter, från humoristiskt karikerade figurer till realistiska bakgrunder, från svartvita, tydliga bilder, till färgkodade, ikoniska inslag, i en blandning som är lättläst men samtidigt tankeväckande och emotionellt laddad.”
Unghunden tilldelades illustratören och serieskaparen Cecilia Torudd, mest känd för serierna Ensamma mamman (som vann en Urhunden 1989) och Familjeliv.
Juryns motivering löd: ”Seriefrämjandets pris Unghunden år 2018 tilldelas Cecilia Torudd, en av svensk seriekonsts mest betydelsefulla, uppskattade och radikala tecknare, för att hon kan få (nästan) vem som helst att skratta.
Cecilia Torudd gör serier om livets små och stora ämnen. I det vardagliga och ordinära fångar hon existentiella frågor med politisk skärpa. Att leva tillsammans är ett återkommande tema som Torudd träffsäkert gestaltar med sin omedelbara teckningsstil och sinne för verklighetens komik. Cecilia Torudds serier attraherar läsare i alla åldrar och är en levande inspirationskälla för senare generationers serieskapare. Cecilia Torudd har visat att serier kan vara seriösa och roliga på en och samma gång.”
I vanliga fall brukar jag i samband med Seriefrämjandets prisutdelning också presentera vinnarna av Svenska Serieakademins priser, däribland Adamsonstatyetten, men i år har serieakademin fattat beslutet att flytta sin prisceremoni till ett annat tillfälle senare i höst av flera orsaker, bland annat på grund av att många blandar ihop priset med just Seriefrämjandets priser samt att det delas ut så många andra priser på mässan så att Adamsonstatyetten drunknar i prisfloden. När Serieakademins prisceremoni kommer att äga rum och var är ännu inte meddelat men håll korpgluggarna öppna.