Om du frågar hästfolket från de östra slätterna vad den stora staden vid slutet av Livets flod heter svarar de Yanjing, efter deras främste, och sedan länge döde, general. Om man sedan frågar flodfolket vad staden kallas säger de Monkh efter en av deras gudar och om du frågar krigarfolket från The Blade Empire så svarar de Dandao, döpt efter dem själva eftersom de har erövrat den. Men ställer du samma fråga till barnen som lever på stadens gator så skrattar de åt din dumhet. Hur ska du som är en besökare kunna veta att det bara är de som inte är födda i staden som ger den ett namn? Staden får ständigt nya namn men ingen erövrare kan få det att bestå. Staden med tusen olika namn, staden utan namn…The Nameless City.
Faith Erin Hicks är en kanadensisk tecknare som publicerat en mängd olika seriealbum som t.ex. Zombies Calling!, Friends with Boys och den Eisnerbelönade The Adventures of Superhero Girl. Hennes senaste album från förlaget First Second (färglagt av den fenomenala Jordie Bellaire) är början på en albumserie om en stad som är så strategiskt välplacerad vid en flodmynning genom ett bergsmassiv att den ständigt invaderas av den ena nationen efter den andra och där varje ny härskare ger den ett nytt namn. För stadens invånare kommer den dock alltid kallas för The Nameless City och de som försöker att ge den ett namn är för alltid utomstående i deras ögon.
Den drömmande och bokälskande pojken Kaidu som kommit till staden för att bli soldat och lära känna sin far är en sådan främling. Han är född Dao, den senaste nationen som ockuperat staden i 30 år. När han går vilse i staden träffar han den smarta, cyniska och föräldralösa tjejen Rat som först hatar Kai för allt vad hans folk gjort. Men snart börjar en djup vänskap byggas mellan soldatpojken och stadsflickan när han vill lära sig att bli lika skicklig och orädd som hon när det gäller att hoppa mellan hustaken. Kais nyfunna kärlek till staden kan vara det som förenar dessa båda omaka själar och de måste samarbeta till varje pris eftersom den namnlösa stadens öde vilar i deras händer.
Ett av albumets, som utspelas i en Asienliknande miljö, starkaste budskap är tolerans och acceptans av olika kulturer. Det är lätt att dra paralleller till Antikens Grekland där grekerna kallade alla som inte hade grekiska som modersmål för barbarer men det går lika fort att hitta bra exempel ur vår samtid. Så fort vi börjar använda begrepp som ”vi” och ”dem” så är faran framme och detta illustreras på ett föredömligt sätt i The Nameless City.
Albumet är tänkt för alla åldrar men funkar nog bäst i mellanstadieåldern och eftersom jag själv undervisar elever på mellanstadiet i både musik och SO så är det här definitivt en bok jag ska be skolbibliotekarien köpa in. Den är både smart och tydlig utan att skriva läsaren på näsan och dessutom fylld med halsbrytande parkour, skön humor och mycket värme samt tecknad i en skön cartoonstil som tilltalar mig mycket. Den andra delen – The Stone Heart – dyker upp 2017. Rekommenderas!
Illustration: Faith Erin Hicks
Färgläggning: Jordie Bellaire
Förlag: First Second
Betyg: 3+/5