Den 7 juli 1937 startade det andra sino-japanska kriget mellan Republiken Kina och det kejserliga Japan. Efter att Shanghai fallit tågade den japanska armén till den dåvarande huvudstaden Nanjing och erövrade staden 13 december 1937. Större delen av den kinesiska armén tillsammans med det regerande Nationalistpartiet hade då redan flytt staden och lämnat kvar en liten styrka soldater utan order om reträtt. Nanjing: The Burning City av Ethan Young handlar om en kapten och menige Lu i den kinesiska armén som desperat försöker ta sig ut ur Nanjing under den pågående massakern i staden som kostade 300.000 män, kvinnor, barn och soldater livet.
Min granskning av hyllade seriealbum från 2015 har hittills innefattat den deprimerande postapokalyptiska berättelsen Black River, Noelle Stevensons briljanta Nimona samt den våldsamma Virgil. Eftersom jag är historieintresserad blev jag extra sugen på Nanjing: The Burning City som även är nominerad till en Eisner Award i kategorin Best Graphic Album-New. Seriens New York-födde skapare Ethan Young, son till kinesiska immigranter, har i en intervju berättat att han ville att kampen om Nanjing skulle bli mer än en fotnot i historieböckerna. I Västvärlden började Andra världskriget 1939 med Hitlers invasion av Polen men flera historiker anser att det började redan 1937 i och med Japans invasion av östra Kina.
Detta svartvita och mycket fint illustrerade album ger en mänsklig bild av krigets fasor där de värsta scenerna går att föreställa sig i huvudet. Det är en tragisk och gripande berättelse om människoliv som går till spillo och även om Ethan visar den japanska arméns brutalitet så gör han dem inte alla till monster. Den erfarne kaptenen vill försöka ta sig ut ur staden via en av stadens portar som leder till floden medan Lu tror att de har större chans att överleva om de tar sig till stadens frizon för västerlänningar och civila kineser.
Alla personporträtt i Nanjing: The Burning City är väldigt realistiska, framförallt den jordnära kaptenen som, förutom att han misstror västerlänningar och klagar över Lus citerande av Confucius, även kan skämta om deras dystra situation. Vi får även möta en förtvivlad gammal man som bönar och ber att de ska ta honom med sig, ett äkta par som till varje pris vill föra sin lilla son till frizonen, en västerländsk doktor och en sofistikerad, men skoningslös, överste i den japanska armén.
Om jag hade varit historielärare hade jag låtit mina elever läsa detta album, inte bara för att påminna dem om en i Väst bortglömd tragedi under Andra världskriget utan också för att ge dem en osminkad och realistisk skildring av krigets meningslöshet. Nästa seriealbum på tapeten är The Divine av Boaz Lavie och tvillingarna Asaf och Tomer Hanuka.
Illustration: Ethan Young
Förlag: Dark Horse Comics
Betyg: 5/5