London 1894. Lady Bertram, dotter till en skotsk doktor, är olyckligt gift med Viscount Harry Bertram. Han har inte gjort någon hemlighet av att han gifte sig med henne för hennes hemgift och efter flera missfall har hon ännu inte lyckats ge honom ett barn. Han kallar henne hora om hon möter en annan mans blick medan han själv är en frekvent besökare i slummens horhus, när han inte nöjer sig med tjänsteflickan Mariah. Vad Lord Bertram inte vet om är dock att Mariah och Lady Bertram älskar varandra och ruvar på en gruvlig hämnd, som även innefattar mörk magi vilken kommer att ge kvinnorna ett gemensamt barn, med lite hjälp av Lord Bertram själv. Snart kommer de att vara en lycklig familj.
Skräckgenren Gothic horror, som nådde en höjdpunkt i Storbritannien under 1890-talets fin de siècle-era med romaner som Robert Louis Stevensons Dr. Jekyll och Mr. Hyde, Oscar Wildes Dorian Grays porträtt och framförallt Bram Stokers Dracula, är fast förankrad i populärkulturen och föremål för ständigt nya utforskningar, som i Alan Moores serie From Hell och den lysande TV-serien Penny Dreadful. London vid tiden för Queen Victorias diamantjubileum som regent är nu åter skådeplatsen för en skräckhistoria i form av AfterShock Comics serie InSEXts, skriven av Marguerite Bennett (DC Comics Bombshells, Earth 2: World’s End, A-Force, Red Sonja) och tecknad av Ariela Kristantina (Deep State, Wolverines) och det är en erotisk berättelse med gruvlig hämnd och förpuppning som teman.
Bennett och Kristantina går ut hårt redan i inledningen med en väldigt grafisk skicklig sexscen mellan Lady Bertram och tjänsteflickan Mariah som raskt leder över i det övernaturliga. Det visar sig att Mariah har något mörkt och insektsliknande inom sig som hon gärna delar med sig av till sin älskade. Kontrasten mellan inledningens sexscen och den senare mellan Lady och Lord Bertram, som präglas av våld, undertryckt vrede och hat, är mycket effektfull och jag kan inte påstå att jag tycker speciellt synd om svinet Lord Bertram efter den behandling han får av kvinnorna.
Trots ett bra koncept händer det dock för lite för att jag ska bli sugen på mer och även om jag gillar Kristantinas stil så hade nog serien varit bättre i svartvitt format. Om den någon gång i framtiden dyker upp i tradeformat tänker jag dock lätt införskaffa den för jag vill verkligen se hur det går för Lady Bertram, Mariah och deras nya familj.
Illustration: Ariela Kristantina
Färgläggning: Bryan Valenza
Förlag: AfterShock Comics
Betyg: 3/5