Förra året startades ett nytt serietidningsförlag för kreatörsägda serier i USA där två tidigare Marvel-anställda, Joe Pruett och Mike Marts, innehar posten som förläggare respektive redaktör. I december 2015 såg fyra titlar dagens ljus i följande ordning: Replica av Paul Jenkins och Andy Clarke, InSEXts av Marguerite Bennett och Ariela Kristantina, SuperZero av Amanda Conner, Jimmy Palmiotti och Rafael de Latorre och slutligen Dreaming Eagles av Garth Ennis och Simon Coleby. I januari och februari 2016 fortsatte man utgivningen med ytterligare tre serier (American Monster, Strayer och Second Sight) men den här veckan kommer jag att fokusera på de första fyra eftersom Comixology packat ihop deras förstanummer i en trevlig och prisvärd liten ”bundle”. Ett helt nytt förlag, helt nya serier och bara namnkunniga kreatörer verkar mycket lockade och nu tänker jag undersöka hur dessa står sig i konkurrens med det övriga överflödet på marknaden.
Först ut har vi Replica #1 där vi förflyttas ut i världsrymden och får möta Detective Trevor Churchill, polis och ensam människa på en märklig plats kallad The Transfer som är hemvist och kulturell smältdegel för tio miljarder livsformer uppdelade på en miljon olika utomjordiska raser. Det som gör hans uppdrag extra besvärligt är, förutom hans inkompetenta kollegor, det faktum att alla dessa raser följer sina egna respektive lagar och hans jobb är mer eller mindre att hindra dem från att ha ihjäl varandra.
Lätt frustrerad önskar Trevor att han var två och som en skänk från ovan får han nys om företaget Yoo-Two som erbjuder sina kunder en alldeles egen klon. Tänk att ha en kopia av sig själv som sköter allt pappersarbete, tänker Trevor och vad är det värsta som egentligen kan hända? Mycket visar det sig, för när Trevor är klar med behandlingen får han inte bara möta företagets bekymrade chef utan erbjuds också 50% avdrag på kostnaden samt en gratis terapeut i ett helt år för sveda och värk. Trevor äger nämligen inte bara en klon av sig själv, utan bortåt 50 stycken.
Paul Jenkins är en veteran i branschen med bland annat en lång run med Hellblazer, tolv nummer av Inhumans tillsammans med Jae Lee (som gav honom en Eisner Award) och en besynnerlig men trevlig sejour med Hulk. Andy Clarke gjorde sig ett namn som tecknare åt 2000AD, där han bland annat tecknade flaggskeppet Judge Dredd, men även en hel del DC-titlar, såsom R.E.B.E.L.S.
I Replica får vi en klassisk polisserie i science fiction-miljö kryddad med självständiga kloner, bråkiga och brokiga utomjordingar och en hel del goa skratt. Som till exempel när Trevor skickar sin kollega och största hatobjekt Vorgas på trafiktjänstgöring i den livsfarliga korsningen men det olycksbådande namnet Megadeath Junction där åtta miljoner fordon passerar varje dag. När Trevors första klon, som han döpt till nummer två (fast nummer två insisterar på att bli kallad Roger) upplyser honom om att det är ett självmordsuppdrag svarar Trevor: ”Man kan alltid hoppas”.
Första numret handlar om Trevor och tanken är att fortsättningen på serien följer respektive klon (Replica #2 handlar följaktligen om klon nummer två, o.s.v.) plus en mystisk yttre fiende som sätter käppar i hjulet för polisdistriktets arbete. Även om karaktärerna är stereotypa så är dialogen lysande och på det hela taget är Replica en mycket trevlig serie med väldigt snygga och detaljerade bilder av Clarke och härliga färger av Marcelo Maiolo och det ska bli ett sant nöje att följa fortsättningen.
Illustration: Andy Clarke
Färgläggning: Marcelo Maiolo
Förlag: AfterShock Comics
Betyg: 3+/5