Den första december 2015 var det premiär för webbserieförlaget Panel Syndicates nya serie Barrier, skriven av Brian K. Vaughan, tecknad av Marcos Martin och färglagd av Muntsa Vicente, samma team som låg bakom förlagets första serie, The Private Eye, som blev en storartad och prisbelönt succé och som även dök upp i tryckt format tack vare Image Comics. Premissen med förlaget är att leverera högkvalitativa serier där du får betala vad du vill för att läsa den. Vill du bara betala 0 kr så är det okej men om du vill att serien ska ha en framtid så rekommenderar jag att du bidrar med en slant för annars lär du få vänta på fortsättningen.
Den nya serien Barrier skiljer sig rätt så markant från The Private Eye som är en klassisk noir-deckare i framtidens USA där internets vara eller inte vara spelar en central roll. Späckad med en sprudlande framtidsvision, action, spänning och med en färgpalett som får en att trilla av stolen är serien ett måste som jag rekommenderar alla att läsa. Barrier har en helt annan ton och tempo men redan från början känner jag mig trygg med Vaughan, Martin och Vicente bakom spakarna på en resa som handlar om våld, språk och illegal invandring…och något helt annat.
Serien utspelas i nutid där vi får följa två personer från två helt skilda miljöer som ödet för samman: Liddy är en amerikansk lantbrukare i Pharr, Texas nära gränsen till Mexico och Oscar är på flykt från Honduras och en av alla latinamerikaner som i händerna på människosmugglare försöker ta sig till USA. Liddy är bekymrad över att någon halshuggit en av hennes hästar och lämnat det flådda huvudet som en varning. Hon tror att det kan vara en knarkkartell som är i farten och ber först en gammal vän inom gränspolisen om hjälp men han har för mycket att göra och tycker istället att hästhuvudet är en signal att Liddy ska bryta upp och lämna området, men hon vägrar. Det visar sig nämligen att gården och hästarna är det enda hon har kvar efter sin döde man. Istället får Liddy tips om en krigsveteran som gärna håller ett vakande öga men det visar sig att han är både rasist och en mansgris så hon är tillbaka på ruta ett.
Oscars berättelse handlar mest om hans kamp för att överleva resan till USA, vilket han också lyckas med tack vare en envis beslutsamhet och ett stort mod. I sin ägo har han en dagbok eller journal av något slag som han vaktar som om den vore guld värd och den ligger också i hans ryggsäck när han trillar ner i en jordfälla utanför Liddys gård.
Barrier är skriven både på amerikanska och spanska men det är inget hinder för berättelsen tack vare Marcos Martins skickliga penna. På seriens titelsida står hans namn välförtjänt först och det här är verkligen en serie som på ett utsökt sätt utnyttjar mediet till fullo. Flera scener är helt utan dialog och uppbyggnaden till Liddy och Oscars möte är ren seriekonst där sidorna är uppdelade i tre fält: Liddy, himlen och Oscar. Ju närmare mötet vi kommer desto större blir Liddy och Oscars fält och när Oscar trillar ner i hålan och skriker ut sin smärta efter fallet är himlen borta och allt som är kvar är en närbild på Liddy när hon vaknar av skriket. Mycket snyggt och effektfullt.
Barrier är precis som alla andra serier ifrån Panel Syndicate i widescreenformat vilket gör den väldigt snygg på datorn eller paddan och Vicentes färgläggning är lika briljant som i The Private Eye. Greppet att författa halva serien på spanska funkar utmärkt och understryker även seriens titel eftersom det finns mer än fysiska barriärer i livet. Själv såg jag det som en utmaning och med hjälp av Google Translate är det en barnlek att följa med och det är så värt det. Hela första numret är mycket generöst med 54 sidor och det mycket oväntade slutet, som gör att serien kan gå vart som helst, gör att jag sitter på nålar tills nästa nummer kommer ut. Rekommenderas!!!
Illustration: Marcos Martin
Färgläggning: Muntsa Vicente
Förlag: Panel Syndicate
Betyg: 4+/5