På sistone har jag grottat ner mig rejält i Remender-serier och Image-serier, vilket alltid är en fröjdefull stund om du gillar bra serier, men det finns ju så mycket annat smått och gott på seriehimlen. Några nya intressanta titlar från andra förlag än Marvel och Image har pockat på mitt intresse (även om jag inte kan hålla fingrarna borta från Remenders Captain America som dyker upp snart) och först ut är Cullen Bunn och Vanesa R. Del Reys The Empty Man från Boom! Studios.
Den sexdelade miniserien tar oss till ett USA som drabbats av en mystisk pandemi. Människor drabbas av fruktansvärda hallucinationer som antingen får dem att ta livet av sig eller utsätta sin omgivning för yttersta fara. Slutligen hamnar den insjuknade i ett katatoniskt tillstånd, rabblandes gåtfull gallimatias av profetisk art. Dessa ”uppenbarelser” får till följd att flera personer tror att sjukdomen är Guds verk och att de stackars sjuka människorna är en länk till en högre existens. Inom några år grundas därför flera mer eller mindre fanatiska kulter som dyrkar sjukdomen och dess offer. Denna synnerligen bisarra kombination av pandemi och masshysteri med brottsliga förtecken får CDC (det amerikanska smittskyddsinstitutet) och FBI att slå sina påsar ihop för att lösa problemet. I serien The Empty Man får vi följa agenterna Monica Jensen och Walter Langford i jakten på två små barn som försvunnit efter att deras föräldrar dött till följd av sjukdomen. Sökandet tar dem på en blodig och fasansfull resa genom ett USA på gränsen till den totala kollapsen och mardrömmen har bara börjat.
Cullen Bunn är en synnerligen flitig författare med flera olika titlar i bagaget samtidigt som han för närvarande jobbar med fyra andra serier på var sitt förlag, bland annat The Sixth Gun (Oni Press), Magneto (Marvel Comics) och Sinestro (DC Comics). The Empty Man är en deckar-thriller liknande filmen Seven eller Josh Williamsons Nailbiter men med en helt egen röst och ton, stämningsfullt tecknat av Vanesa R. Del Rey och dessutom i ett behändigt miniserie-format som verkligen tilltalar mig.
Att Cullen Bunn behärskar skräckgenren har han bevisat tidigare med utgåvor som Crooked Hills och den rysliga samlingen Creeping Stones & Other Stories. Poliselementet och jakten är också skickligt komponerad med Jensen och Langfords olika bakgrunder och personligheter som ger liv åt berättelsen. Varför kallas sjukdomen The Empty Man? Är det ett virus eller något annat? Vem har fört bort barnen och varför? Är någon av agenterna smittbärare? Vad vet predikanten Abram Markoff som inte vi vet? Hela serien bubblar av frågor och ovisshet som håller mig på helspänn och Del Reys spretiga, skissartade stil samt Michael Garlands mörka färger ger serien en perfekt stämningsfull atmosfär. Alla vassa streck ger intrycket av att byggnader och människor är rivna av klor och eftersom allt är ritat med enkla medel blir effekten desto större när det händer läskiga saker.
På gammalt beprövat manér så kommer The Empty Man att vara en perfekt rysare så länge ovissheten råder och halvvägs in i serien har jag visserligen fått mer kött på benen men inte tillräckligt för att jag ska se utgången eller för delen sluta att hoppa till i seriesoffan eller våga sova med lampan släckt. Rekommenderas!
Illustration: Vanesa R. Del Rey
Färgläggning: Michael Garland
Förlag: Boom! Studios
Betyg: 4/5
[…] enkelt ingen hejd på bra serier för tillfället och det är fantastiskt! Jag har redan utforskat The Empty Man och The Multiversity samt tänker läsa Winterworld (IDW) och The Devilers (Dynamite) men dagens […]