År 1804 startar Meriwether Lewis och William Clark sin expedition längs Missourifloden i det vidsträckta och outforskade Louisiana-territoriet som Förenta staterna införskaffat av fransmännen 1803. President Thomas Jeffersons uppdrag till herrarna Lewis och Clark gör dock männen en smula förbryllade: utrota alla monster(!?) och bered väg för fortsatt expansion av USA västerut. Efter att inte stött på vare sig man eller djur på en vecka börja Lewis undra om presidenten tappat förståndet eller lyssnat för mycket på fransmännens sagor. Då stöter expeditionen plötsligt på en gigantisk valvbåge täckt av märklig vegetation, mitt ute i ingenstans.
På senare år har en speciell genre dykt upp i olika medier: historiska eller allmänt kända fiktiva personligheter i en lätt eller fullständigt skruvad alternativ verklighet. Som det brukar vara med det mesta finns det naturligtvis grader av galenskap även här. Allt ifrån de milt galna varianterna av Einstein, Oppenheimer och Feynman i The Manhattan Projects, syskonen Hans och Greta som häxjägare i Hansel & Gretel: Witch Hunters till rent bisarra historier som Seth Grahame-Smiths parodi Pride and Prejudice and Zombies och efterföljande spektaklet Abraham Lincoln: Vampire Hunter. Om en Hollywood-producent hade fått sätta tänderna i serien som recenseras här hade den säkert fått ett passande namn, typ Lewis & Clark: Monster Hunters, men Chris Dingess Manifest Destiny vill berätta en helt annan historia än en sommarfilm som ingen skulle minnas.
Just själva begreppet Manifest Destiny syftar på den gängse tron under 1800-talet att den vita amerikanska befolkningen var förutbestämd att expandera, antingen fredligt men för det mesta rätt så aggressivt, speciellt när det gällde den amerikanska urbefolkningen. Lewis och Clark var upptäckare men deras upptäckter tjänade politikerna i Washingtons syften och i Manifest Destinys fall gäller det som sagt både att hitta en farbar väg till Stilla Havet samt att rensa vägen för allehanda monster och otyg som dyker upp på vägen.
Förutom den bevuxna valvbågen, som är misstänkt lik Gateway Arch i St. Louis, stöter expeditionen på köttätande buffalotaurer, sirener och diverse växtzombies men stiftar även bekantskap med indiankvinnan Sacagawea och hennes följeslagare, den franske pälsjägaren och skrävlaren Toussaint Charbonneau. Dessa två sistnämnda deltog också i Lewis & Clarks riktiga expedition men Sacagawea besitter här långt större krafter och kännedom om det mystiska än vad hennes riktiga förlaga gjorde.
Samtidigt som Manifest Destiny bjuder på en spännande historielektion är det också en gastkramande skräckthriller med många trevliga ingredienser. En av dessa är Jensens insikt att ingen av expeditionens medlemmar har någon nära anhörig. Jensen själv är en av de straffångar som frivilligt eller ofrivilligt rekryterats av Lewis & Clark och ingen kommer att sakna honom om han är borta, vilket som sagt gäller större delen av sällskapet. Lewis fungerar som seriens berättare genom sina dagboksanteckningar och hans skarpa hjärna har mycket att brottas med under resan medan Clark är en man med få ord men utrustad med en rapp piska som han gärna använder när det blir oro i leden.
Tecknaren Matthew Roberts briljerar i fantastiska skildringar av dödskalleblommor och kreatur samtidigt som hans stil lyfter berättelsen både när det gäller action och skräck. När jag började läsa första volymen, som samlar Manifest Destiny #1-6, hade jag bara tänkt slöläsa lite eftersom klockan var mycket men den var omöjlig att lägga ifrån sig. Mycket välskriven, snyggt tecknad, bra karaktärer, skräck och action och dessutom med en historisk infallsvinkel gör den läsvärd på så många olika sätt. Fortsättningen är redan igång och den här serien kommer det att bli ett sant nöje att följa. Rekommenderas!
Illustration: Matthew Roberts
Färgläggning: Owen Gieni
Förlag: Image Comics
Betyg: 4/5