VARNING! MILDA SPOILERS EFTER HOPPET!
Det börjar hetta till i Superior Spider-Man: Nuvarande storylinen Goblin Nation (del 1 och 2 recenseras här) är den sista innan tidningen byter tillbaka och blir Amazing Spider-Man igen i och med Peter Parkers återkomst som Spindelmannen (dock har det gått lite olika rykten om vad som egentligen ska hända med Otto Octavius – kanske får han behålla sin egen tidning, kanske inte).
Dan Slott har en grannlaga uppgift: här ska alltså alla de miljoner intrigtrådar han introducerat under hela Superior-sviten (och några till som hänger med från Amazing-tiden) knytas ihop till en helhet som dessutom levererar ett rejält crescendo i sista delen. De som minns ASM-finalen och slutet på storylinen Ends of the Earth vet dock att Slott är duktig på just den här typen av intrigmyllerfixande kombinerat med vanlig hederlig högoktanig trikåaction.
Inte heller här gör Slott läsaren besviken (åtminstone inte i de första två delarna…). #27 öppnar med en in medias res-inledning som dock kanske innehåller lite väl mycket expositions-tankebubblor, men sedan tar det fart rejält när vi först får hälsa på Peter Parker inne i Otto Octavius hjärna och sedan får lite glimtar om vad borgmästare J J Jameson planerar att ställa till med… Och Superior Spider-Mans möte med Green Goblin är skurkdialog på hög nivå följt av en desperationsinducerande actionsekvens som för tankarna till Grant Morrisons bästa nummer av JLA. Inte dåligt alltså. I #28 får illustratörsteamet Camuncoli och Dell också dra på rejält med explosioner och groteska goblins i diverse skepnader, plus att Mary Jane tillåts glänsa på ett sätt man inte sett sedan borta i Spider Island för nåt åt sedan. Det verkar, kort sagt, leda fram mot en värdig final på det intressantaste experimentet från Marvel på de senaste fem åren (jag skrev för ungefär ett år sedan om Superior Spider-Mans subversiva potential).
Låt härmed även spekulationerna om exakt hur Peter Parker ska komma tillbaka börja igen: eftersom vi har sett gästspel av Spider-Man 2099 i Superior (den gode Miguel O’Hara dyker även upp på en strategisk plats i de här numren) gissar jag att någon form av tidsresa kan spela en viss roll. Eller vad tror ni?
Illustration: Giuseppe Camuncoli
Tusch: John Dell
Färgläggning: Antonio Fabela
Förlag: Marvel
Betyg: 4/5