I sitt noggranna program med återutgivningar av allt Jack Kirby gjort för DC har man nu kommit till den i särklass märkligaste titeln. Med inslag som reinkarnation, Nostradamus profetior, hemsökta hus och bildreportage från Kaliforniska UFOsekters ritualer sticker Spirit World ut även i Kirbys produktion och är en låt oss säga mycket intressant bekantskap. Jag vet, det låter som valfritt nummer av Fortean Times, men är alltså mestadels serier där dessa paranormala fenomen filtrerats genom Kirbys huvud.
Tidningen inleds med ett collage där en skrikande kvinna sitter i en bil. Hon har haft en vision av skotten i Dallas 22 november 1963. Collaget med amerikanska flaggor, liemän och telefoner fortsätter på nästa uppslag innan vi på sidan fyra möts av Kirbys välbekanta teckningar. Vår huvudperson, en professorstyp med glasögon, kostym och helskägg, presenterar sig som E. Leopold Maas, en man intresserad av ”the young but fastdeveloping form of rational unquiry known as parapsychology!!” I historierna som följer är han en blandning av Fox Mulder och Rod Serling, som dels presenterar seriernas övernaturliga skeenden men också hugger i praktiskt och nära nog förgås i undersökningen av ett mycket hemsökt hus. En bit in hittar vi tidigare nämnda ”fotoreportage”, lite senare får vi oss en novell till livs följt av fler serier.
Emedan jag varit intresserad av den här typen av fenomen större delen av mitt liv är jag mer eller mindre bekant med det mesta som avhandlas. Likväl förbluffas jag gång efter annan under läsningen av hur märkligt det här är. Hur fick Kirby idén till ett eget paranormalt magasin och hur lyckades han övertyga DC om att publicera det? Med nöd och näppe visar det sig.
Efter att ha satt agendan för Marvels utgivning under hela 60-talet, och mer eller mindre egenhändigt skapat merparten av de figurer och koncept som förlaget än idag arbetar med, var Kirby trött på att bli behandlad som en timanställd. Han hoppade av och anslöt sig efter att ha förhandlat igenom saker och ting till DC. Där var domedagsstämningen ett faktum. Förändrade distributionsformer (märk väl att detta var långt innan det fanns seriebutiker) och sjunkande försäljning gjorde att företagsledarna såg mörkt på framtiden. In stormar då Kirby med huvudet som vanligt fullt av revolutionerande idéer. Merparten av dessa har kommit att realiseras med tiden, som serier på bättre papper, inbundna samlingar och annat, men då det begav sig var man skeptisk till innovationerna. Om detta och en del annat berättar Mark Evanier, Kirbys assistent när det begav sig och numer levnadstecknare, i en intressant text som återfinns mitt i boken. Han berättar vidare om Kirbys försök att lansera det magasinskoncept som till slut blev Spirit World och en publikation till, In the Days of the Mob. Som så ofta under karriären fick Kirby se sina visioner pulvriserade av folk som inte riktigt förstod sig på vad han menade och därför inte vågade satsa fullt ut. Att tidningen överhuvudtaget producerades för att gömmas bort utan vidare distribution och sedan yxas innan försäljningssiffrorna ens kom in känns som ett ännu märkligare agerande med tanke på att förlaget näppeligen hade råd att slösa pengar under rådande förhållanden. Men hur som helst, det vi får här om än märkligt paketerat är ändå Kirby i kreativ högform, särskilt serien ”Toxl The World Killer” är ett lysande exempel på kraftfulla teckningar, fantastiskt tuschade av Mike Royer, och hans förmåga att ta in idéer som svävade runt i etern och göra något mycket eget av dem. Allt det som tas upp i de här serierna var mycket en del av rådande tidsanda som vibrerade av Von Dänikens teorier (som Kirby använde sig av i åtskilliga serier) Carlos Castaneda och rapporter om diverse religiösa rörelser som Church of Satan, The Process Church of Final Judgment och mycket mycket annat.
Det känns synd att vi inte fick se mer av E. Leopold Maas och hans undersökningar, men det vi har nu står som ett intressant vittnesbörd till hur konstigt det kan bli när ett geni får den bisarra kombinationen av helt fria händer och för mycket inblandning från ett ointresserat förlag. Som helhet får sägas att Spirit World är en ytterst apokryf del i Kirbys utgivning, kul för komplettisten men den bör nog komma en bit ner på prioriteringslistan för den mindre nitiske Kirbyläsaren.
Illustration: Jack Kirby
Tusch: Mike Royer
Förlag: DC
Betyg: 3/5
[…] mig är nästan varje dag en Kirbydag, ni läste kanske min recension av hans kuriösa Spirit World häromveckan, och snart kommer en ”I fokus: OMAC” att smeka Shazamläsarnas […]