Erik Kriek är en nederländsk serietecknare och illustratör bördig från Amsterdam. Han publicerar kontinuerligt i exempelvis Zone 5300 (ett magasin med ”serier, kultur och kuriosa”) och dagstidningar samt gör skivomslag och skateboards. Utöver tecknandet är han även banjospelare och sångare som man kan se på irländska pubar i den nederländska huvudstaden om man har tur. Hans hittills mest kända skapelse torde vara serierna om antihjälten Gutsman, manliga tillkortakommandens maskerade förkämpe.
Jag upptäckte de här serierna i samband med ett besök på Stripdagen i Haarlem i juni 2008. Sugen på att ta mig an något lokalproducerat blev jag glad när jag hittade Krieks tidningar som är berättade helt och hållet i bilder. Nederländskan är det lite si och så med. Jag har återvänt till Amsterdam ett par gånger sedan dess och har min komplettistanda trogen samlat på mig samtliga tio nummer. Krieks serier bär på tydliga influenser från klassiska superhjälteserier och skräck från EC-skolan. Att det senaste projekt han tagit sig an är en bok baserad på H.P. Lovecrafts verk känns därför inte särskilt förvånande. Boken Het onzienbare, en andere verhalen van H.P. Lovecraft (Från andra sidan och andra berättelser av H.P. Lovecraft) släpps av förlaget Oog en blik under mars. Kriek tog sig tid att svara på lite frågor om vägen som ledde fram till detta hans senaste verk. Intervjun och ett par andra relaterade inlägg hoppas jag ska hålla er flytande tills det är dags för Stockholms H.P. Lovecraftfestival 26 mars.
AL: När och hur upptäckte du Lovecraft? Blev du tagen direkt eller var det ett långsamt eroderande av ditt förstånd?
Jag spelade mycket Dungeons & Dragons när jag var 15 – 16 år. Jag fick nys om Call of Cthulhu, liknande spelsystem men baserat på Lovecrafts skriverier. Det här spelet var väldigt mycket mörkare i sin ton och jag fastnade omedelbart. Sedan började jag läsa hans böcker och blev beroende direkt. Har försökt kravla upp ur den där tonårsavgrunden ända sedan dess…
AL: Är Lovecraft populär i Holland?
Han är helt klart en kultförfattare för vissa, men populär? Nej det skulle jag inte säga. Det är många som aldrig ens hört talas om karlen. När jag har berättat för folk om mitt projekt har en del sagt: ”Lovecraft? Är det porr eller?”
AL: Även om det finns mörka stråk så skulle jag säga att dina serier om Gutsman har en lättare ton än Lovecrafts berättelser. Hur var övergången från att göra serier berättade enbart med bilder till dessa väldigt ordrika historier med tunga ämnen?
Till en början skrämde det mig. Jag hade aldrig arbetat med text förut. Men gradvis så började jag känna glädjen i att förklara saker med ord istället för små bilder. Vilken lyx!
AL: Hur valde du ut vilka historier du skulle teckna? Gick du direkt på favoriterna, och vilka är de? Eller tänkte du mer på vad som skulle fungera visuellt?
Jag gjorde min version av ”The Outsider” för rätt länge sedan, och var verkligen nöjd med resultatet. Det var avgörande för mitt beslut att göra en hel bok. Definitivt en favorit, men också det närmsta Lovecraft någonsin kom en Poepastisch. Jag behövde ha med minst en Mythoshistoria, och där var ”The Shadow Over Innsmouth” det självklara valet. Helt klart den bäst strukturerade av Lovecrafts berättelser, en klassisk treaktare och perfekt att göra en serie av. Om sanningen ska fram så skulle jag lätt kunna fylla en volym till med mina favoriter: ”The Hound” (som delvis utspelar sig i Holland, ALs anm.), ”Pickman’s Model” och ”Herbert West: Reanimator” var alla bubblare under arbete med föreliggande bok.
AL: Vad gäller Cthulhymytologin, vilket är det bästa namnet på en ”Elder God”?
Det kan bara finnas en, vars namn jag uttalar med fruktan… Yog-Sothoth!
AL: Vad tycker du om de andra serierna baserade på Lovecraft? Den bästa jag läst på senare år är ”Neonomicon” av Alan Moore och Jacen Burrows. Tar verkligen Lovecrafts ämnen till nästa nivå och därbortom.
Jag har inte läst Moores serier ännu, men har hört att de ska vara mycket bra. Jag gillar det som Corben gjorde (ALs anm. Se exempelvis H.P. Lovecraft’s Haunt of Horror från Marvel) och en del av de äldre varianterna som publicerades i Creepy/Eerie är trevliga. Men om sanningen ska fram så läser jag inte så mycket serier när jag själv jobbar på en. Det blir för demoraliserande och distraherande. Jag kollar däremot mycket på film.
AL: Ok, så vilken är den bästa Lovecraftfilmatiseringen?
Det är inte så många som är bra. Den bästa är helt klart John Carpenters The Thing. Vissa av Stuart Gordons filmer är ok, särskilt Dagon. Jag gillar det som Sean Branney och The H.P. Lovecraft Historical Society gör. Väldigt kul.
AL: Efter att ha gått in hårt för kosmisk skräck sedan 2010 känner du för att återvända till Gutsman nu?
Gutsman går för tillfället på sparlåga. Vet inte om eller när han kommer att dyka upp igen. Inga nyheter på den fronten tyvärr.
AL: Kan du berätta lite om dina andra inspirationskällor?
Bara att det är en otroligt lång lista. Men om du vill ha några namn så är de viktigaste för mig: Caravaggio, Goya, Wally Wood, Charles Burns, Richard Corben, Graham Ingles, Will Elder och Thomas Ott för att nämna ett par stycken.
AL: Nya projekt på gång?
Jag har ett par olika. Jag skulle vilja göra en samling med skandinaviska folksagor och sägner (min mor är från Finland) eftersom det finns så många fantastiskt fina berättelser från det området. Har också idéer för ett par böcker. Den ena är för barn och den andra är en bok baserad på en mördarballad: en serie kombinerad med en cd. Så många idéer, så lite tid.
AL: Kommentarer, slutord?
Jag hoppas att det kommer en svensk upplaga av min Lovecraftbok mycket snart, eller åtminstone en på engelska.
Vi här på Shazam håller också tummarna för en svensk upplaga (vi tänker på dig nu Fabian Göransson) och vill passa på att tacka Erik Kriek för intervjun och önska honom lycka till med Lovecraftboken (som ser mycket lovande ut, se exempel här) mördarballader och annat.
[…] H.P. Lovecraft – Het Onzienbare en Andere Verhalen (Oog en Blik) Med tanke på att jag häromveckan avrundade Stockholms H.P. Lovecraftfestival II på Kulturhuset i Stockholm, kunde man kanske tro att jag skulle känna mig mätt på gentlemannen från Providence och hans fasor med namn illa lämpade för mänsklig talapparat och syntax. Så är det dock inte. Karlen och hans livsverk upphör aldrig att fascinera mig. Så gissa om jag skrockade förnöjt när jag halade upp Creepy # 10: The Finest in Lovecraftian Horror ur serieleveransen förra måndagen. Tyvärr så höll innehållet inte riktigt vad det lovade med undantag för Jim och Ruth Keegans biografiska skisser och en snajdig novell av John Arcudi och Richard Corben. Mer än håller måttet gör dock nederländske Erik Krieks Lovecrafttolkningar från i våras. Med start i den ganska lågmälda novellen ”The Outsider” ger han sig sedan på klassiker som ”The Colour Out of Space” och ”The Shadow Over Innsmouth”, allt med samma säkerhet i svärtan och en egen vinkling. Än så länge finns boken enbart på nederländska och spanska men fler upplagor är på väg. Min avsikt är att bjuda in Kriek till någon av de festivaler jag arrangerar nästa år. Till dess får ni hålla till godo med en intervju jag gjorde i våras som ni kan läsa här. […]
[…] vars medverkande i Utopi du kan läsa om här), Erik Kriek (NL, intervjuad av mig förra året här) och danska skaparna Peter Snejbjerg (mer om honom här) och Peter Madsen (som dyker upp i en rad […]