Jaha, så var det dags igen. Precis när man börjat vänja sig vid den snärjiga logotyp som DC lanserade 2005 läcker det ut bilder på nätet föreställande den logga ni ser överst till vänster. Jag växte upp med 1977 års ”DC Bullet” (mitten på nedre raden) på många av mina favorittidningar och den har därav en särskild plats i mitt hjärta. Säkerligen blev insändarsidorna fulla av invändningar som denna i slutet av 70-talet också. Men denna nya logotyp får mig att tänka på Kapten Stofil-historien ”Vara eller inte vara”. Där styr gamle Konsummaskoten Lunkentuss varumärkesfigurernas rike med järnhand. Går man emot honom tar han till sitt diaboliska vapen stiliseringsstrålen som transformerar snygg design till blankpolerade tecken utan egen identitet. Vi får hoppas att detta inte är annat än ett elakartat rykte. Kanske ett svar på stormen som blåst upp mellan The Velvet Underground och The Andy Warhol Foundation angående användningen av bananen som den kände popkonstnären placerade på Velvets debutlp? Tiden får utvisa men jag hoppas att man håller fast vid en logga som har åtminstone någon koppling till förlagets historia istället för denna ihjälstiliserade dekal på dekis.
Allvarligt talat. Det där är ju helt galet.
Det ser ut som en logo för en verktygs- eller maskintillverkare.
Nog för att färg lär tillkomma men det här är ändå helt klart ett fall av överstilisering. Thomas har rätt: känns mer ”Drill Corporation” än ”Detective Comics”.
http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=36502
DC har bekräftat loggan
[…] måndags rapporterade Anders om rykten att DC Comics är på väg att byta logotyp. Det visade sig att det låg en hel del i […]
I färg ser den faktiskt lite bättre ut.