En sorgens dag för seriefans i allmänhet och superhjältefans i synnerhet: Joe Simon gick häromdagen bort i sitt hem i New York efter en tids sjukdom. Han blev 98 år gammal.
Informationen i nekrologen kommer från wikipedias Joe Simon-sida, Comic Book Resources nekrolog, samt det egna minnet.
Simon är kanske mest känd som medskapare (tillsammans med Jack Kirby) av ikoniske hjälten Captain America, men hans roll som medskapare av hela Golden Age of Comics (d v s den amerikanska serieboomen under 30- och 40-talen) får inte glömmas bort. Simon jobbade i unga år som redaktörsassistent på ett par olika dagstidningar utanför New York (för vilka han också då och då ritade skämtteckningar), innan han vid 23 års ålder flyttade in till New York och efter diverse frilansknäck (bl a som fotoredaktör på filbolaget Paramount Pictures) jobb på nybildade seriesyndikatet Funnies, Inc. Funnies, Inc. var ett av flera företag vid den här tiden som specialiserade sig på att sätta ihop ”paket” med serier och sälja till dagstidningar som ville ha en seriebilaga – några stripserier, några skämtteckningar och någon sida äventyrsserier. Under sent 30-tal/tidigt 40-tal skapade så Simon (som tecknare, manusförfattare och redaktör) tidiga superhjälte/äventyrshjälteguldkorn som Fiery Mask och Trojak the Tiger Man (den förre f ö återuppväckt av J Michael Straczynski i miniserien The Twelve häromåret).
Under tiden på Funnies, Inc. träffade Simon Jack Kirby, som då arbetade på ett liknande seriesyndikat, Fox Feature Syndicate. De två blev goda vänner; enligt ryktet var Kirby imponerad av att Simon bar kostym, det gjorde inga andra seriekillar (och det hade förmodligen inte Simon heller gjort om det inte varit för att hans var var skräddare – liksom Kirbys far). 1940 började Simon och Kirby arbeta tillsammans på Timely Comics, föregångaren till dagens Marvel Comics, och 1941 såg deras kreation Captain America dagens ljus. De patriotiska stämningarna var höga så det skadade inte att de två judiska serieskaparna såg till att Captain America konfronterade Hitler personligen i serien (med en fet smäll på käken – gött!). Succén var ett faktum.
Simon blev snart chefredaktör på Timely Comics och Kirby art director. Captain Americas popularitet bara växte men Simon och Kirby fick inte mer betalt för det, så de lämnade Timely till förmån för National Comics (vars främsta tillgång då var Stålmannen). Där skapade radarparet Simon & Kirby flera klassiska Golden Age-serier, bl a Sandman (han med gasmasken alltså, inte depprockar-drömkungen), Boy Commandos och Newsboy Legion.
Seriekarriären fick ta uppehåll medan Simon under kriget tjänstgjorde i kustbevakningen, dock mer specifikt inom Combat Art Corps, en del av Coast Guard Public Information Division – så han fortsatte att teckna som en del av sin krigstjänstgöring (Kirby hamnade som bekant i armén där han bl a agerade spejare och fortifikationstecknare). Efter krigsslutet teamade Simon och Kirby upp igen (båda två gifte sig också vid ungefär samma tid, köpte hus och blev grannar på Long Island utanför New York) och skapade serier i alla möjliga genrer: romantik, skräck, deckare, humor. När serier som medium gradvis fick mer och mer dåligt rykte (och seriebranschen krisade ekonomiskt) slutade Simon och Kirby att göra serier tillsammans: 1955 gick de (som vänner) skilda vägar. Simon började arbeta i reklambranschen istället.
Simon behöll dock en fot i serievärlden som frilansare, och skapade dessutom flera reklamserier för sin arbetsgivare Burstein, Philips & Newman. 1960 grundade han också skämtserietidningen Sick (en konkurrent till Mad) och producerade material till den. Under Silver Age-perioden återförenades Simon och Kirby på förlaget Harvey Comics, Simon dock då främst som redaktör (han upptäckte bl a unga talangen Jim Steranko och gav honom jobb). Simon arbetade senare för DC och skapade där för tidsperioden (sent 60/tidigt 70-tal) typiska ’hippieserier’ som Brother Power, The Geek (om en skyltdocka som får liv) och Prez (om en tonåring som blir USAs president) – båda två på 90-talet förärade nyversioner på DC:s Vertigo-etikett.
Simon pensionerade sig från serievärlden i slutet av 70-talet men blev under 90-talet en flitig deltagare på amerikanska seriekonvent, och såg dessutom till att licensiera de (få) figurer han fortfarande själv ägde rättigheterna till till diverse förlag. Han valdes in i Will Eisner Comic Book Hall of Fame 1999.
Vila i frid Joe Simon!
tråkigt att en av de stora försvinner, tillsammans med Joe Kubert var han av dom som tecknade från tidig ålder och under hårt tempo hela karriären. Det finns en bok som han skrivit om sig själv, med hjälp av sin son, den är läsvärd.
se gärna:http://flaxhi.blogspot.com/search?updated-max=2011-08-08T11:44:00%2B02:00&max-results=4